Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Instagram, Browzzin en Abbi Insights.
Instagram
Instagram heeft in stilte nieuw stappen op het gebied van e-commerce gezet. Het sociale medium heeft voor sommige gebruikers een betaaloptie toegevoegd aan de app. Zij kunnen nu een debet- of creditkaart registreren in hun account, een beveiligingscode activeren en vervolgens spullen kopen zonder ooit Instagram te hoeven verlaten.
Instagram beschikte al over ‘shoppable tags’, maar daarbij word je naar de website van een retailer geleid om de aankoop af te ronden. Met de nieuwe functie hoeft dat niet én hoef je niet telkens weer je betaalgegevens in te voeren. De...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Instagram, Browzzin en Abbi Insights.
Instagram
Instagram heeft in stilte nieuw stappen op het gebied van e-commerce gezet. Het sociale medium heeft voor sommige gebruikers een betaaloptie toegevoegd aan de app. Zij kunnen nu een debet- of creditkaart registreren in hun account, een beveiligingscode activeren en vervolgens spullen kopen zonder ooit Instagram te hoeven verlaten.
Instagram beschikte al over ‘shoppable tags’, maar daarbij word je naar de website van een retailer geleid om de aankoop af te ronden. Met de nieuwe functie hoeft dat niet én hoef je niet telkens weer je betaalgegevens in te voeren. De betaaloptie werd opgemerkt door een lezer van TechCrunch, waarna Instagram heeft bevestigd dat het mogelijk is om bijvoorbeeld afspraken in restaurants of salons te maken. Daarvoor wordt samengewerkt met een geselecteerd aantal partners in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De betaaloptie van Instagram maakt gebruik van de regels die eerder door eigenaar Facebook zijn opgesteld.
Browzzin
De mode-industrie op zijn kop zetten: de ambitie van Browzzin mag er zijn. De app, vorige week gelanceerd in Londen, gebruikt kunstmatige intelligentie om een brug te slaan tussen on- en offline winkelen. Het idee is dat gebruikers foto’s maken van mode-items, thuis of op straat, waarna die foto’s als het ware een ‘shoppable billboard’ worden. Als gebruikers producten uit die foto aanschaffen, ontvangt de ‘influencer’ een beloning in de vorm van een commissie. Gebruikers krijgen zelfs toegang tot allerlei realtime marketing- en verkoopstatistieken, om bij te houden hoeveel geld ze verdienen.
De app komt uit de koker van Harry Markl, medeoprichter van fashionplatform Zalora. Ook is er een zogenoemde PartnerApp, waarmee retailers hun winkelvoorraden beschikbaar kunnen maken en orders kunnen ontvangen van gebruikers van Browzzin. De verkoper die het gevraagde product op voorraad heeft en zich het dichts bij de klant bevindt, krijgt de order binnen. Na een bevestiging wordt de klant op de hoogte gebracht, zodat die zijn aankopen ook in de winkel kan ophalen.
Abbi Insights
Het volgen van het gedrag van de klant via zijn mobiele telefoon kan leuke inzichten opleveren. Dat is althans het idee van het nieuwe technologiebedrijf Abbi Insights, dat volgende week in samenwerking met CM.com wordt gelanceerd. “Abbi staat voor Automated Behavioral Business Intelligence en is een mobiele tool waarmee we marktonderzoek opnieuw uitvinden”, legt medeoprichter Marco Wolters uit tegenover ShoppingTomorrow, waar de tool wordt gepresenteerd. “Ons doel is om een betere beleving onder respondenten te realiseren, die veel dichter bij hun dagelijkse leefwereld staat. Dit leidt tot een betere respons, betere data en daardoor betere beslissingen.”
Abbi volgt het gedrag van specifieke klant- en doelgroepen met toestemming en tegen een beloning. Op het moment dat er specifiek gedrag wordt gesignaleerd, kan de ‘research-chatapp’ met locatiegebonden chats het ‘waarom’ achterhalen. De chats worden met pushberichten opgestart, waardoor de respons volgens de startup hoog ligt. Deze chatbot en chatengine wordt volgens Wolters ook beschikbaar gemaakt voor retailers, die ze kunnen integreren in hun eigen app om hun klantdata te verrijken.