Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf cijfers.
16.000.000.000
Walmart en Amazon proberen elkaar op tal van vlakken af te troeven. Nu ook op het vlak van duizelingwekkende overnamebedragen, zo lijkt het. Was de overname van Whole Foods door Amazon voor 13,7 miljard dollar dé overname van 2017, Walmart telt liefst zestien miljard neer voor de Indiase webwinkelreus Flipkart. Het betekent de grootste deal in de geschiedenis van de Amerikaanse retailer en een belangrijke morele overwinning op Amazon, dat ook interesse had in Flipkart.
Lees verder bij Reuters: https://reut.rs/2jPAL40
79
Houdt het CBS in Nederland een score bij voor het vertrouwen van consumenten, in het Verenigd Koninkrijk wordt ook periodiek de 'gezondheid' van retailers gerapporteerd. En die is op een...
Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf cijfers.
16.000.000.000
Walmart en Amazon proberen elkaar op tal van vlakken af te troeven. Nu ook op het vlak van duizelingwekkende overnamebedragen, zo lijkt het. Was de overname van Whole Foods door Amazon voor 13,7 miljard dollar dé overname van 2017, Walmart telt liefst zestien miljard neer voor de Indiase webwinkelreus Flipkart. Het betekent de grootste deal in de geschiedenis van de Amerikaanse retailer en een belangrijke morele overwinning op Amazon, dat ook interesse had in Flipkart.
Lees verder bij Reuters: https://reut.rs/2jPAL40
79
Houdt het CBS in Nederland een score bij voor het vertrouwen van consumenten, in het Verenigd Koninkrijk wordt ook periodiek de 'gezondheid' van retailers gerapporteerd. En die is op een dieptepunt beland, blijkt uit het Retail Think Tank report van KPMG en Ipsos. De waarde daalde in het eerste kwartaal naar 79, het laagste punt sinds 2013. De weersomstandigheden, minder footfall en meer schulden onder consumenten worden als oorzaken aangedragen.
Lees verder bij The Telegraph: http://bit.ly/2rA63A4
7.150.000.000
Het was de week van de miljardendeals, want ook de aangekondigde samenwerking tussen Nestlé en Starbucks mag opvallend genoemd worden. Het Zwitserse concern betaalde ruim zeven miljard euro voor de rechten om de producten van de Amerikaanse koffieketen buiten de filialen van Starbucks te verkopen. Nestlé krijgt daarmee een business ter waarde van zo'n twee miljard euro in handen. Maar hoewel de markt de deal enthousiast begroette, is er ook scepsis over de effecten op langere termijn.
Lees verder bij Forbes: http://bit.ly/2I6ST7T
8,5
Hoewel Amazon vaak als de vijand nummer één van fysieke retailers wordt gezien, bewijst Kohl's dat het ook anders kan. In oktober starte de Amerikaanse warenhuisketen een pilotproject, waarbij consumenten bij een aantal winkels op Amazon gekochte producten terug kunnen brengen. En wat blijkt? Die vestigingen zien sindsdien zo'n 8,5 procent meer bezoekers dan de andere filialen. Bovendien besteden ze meer tijd in de winkels. Hoezo, Amazon de vijand?
Lees verder bij Fortune: https://for.tn/2I80DX5
450
Het was niet alleen de week van de miljardendeals, maar ook van de stakingen. Tenminste, bij onze zuiderburen. Het was al onrustig bij Carrefour, na een begin dit jaar aangekondigde herstructurering. Nu verdwijnen er ook nog eens 450 banen bij Mastdagh, de grootste franchisenemer van Carrefour in Wallonnië met 83 winkels. Van de circa tweeduizend medewerkers die wel mogen blijven, wordt in de toekomst meer flexibiliteit gevraagd, zoals werken op zondag.
Lees verder bij Het Nieuwsblad: http://bit.ly/2G4MynJ