Men At Work failliet: 'Naam gaat van de gevel'

Men At Work failliet: 'Naam gaat van de gevel'

Men At Work is donderdag failliet verklaard door de rechtbank in Amsterdam. Evert Baart, die gedurende de surseance al bewindvoerder was, is nu als curator aangesteld. 

Baart onderzoekt in de komende periode of een doorstart mogelijk is. Men At Work-oprichter Marcel van Gelderen is daar in ieder geval niet bij betrokken, zegt hij tegenover Quote. De winkelformule verdwijnt volgens hem bovendien uit de winkelstraat. De 27 Nederlandse filialen van de kledingketen worden verdeeld over andere partijen, verwacht hij. “De naam gaat definitief van de gevel.” De drie Belgische winkels van Men At Work vallen volgens hem buiten de vrijdag verleende surseance van betaling.

Men At Work leed in 2016 een verlies van twaalf miljoen euro en ook vorig jaar waren de cijfers volgens Van Gelderen slecht. Hij wijt de verliezen aan onder meer ‘halsstarrige’ pandverhuurders en teruglopende verkopen, waarbij ook het weer volgens hem een rol speelde. “Het hielp niet dat het in maart nog twintig graden vroor.” Tot vorige week donderdag was hij nog positief over de kansen van Men At Work en werd met banken gekeken naar een oplossing, maar uiteindelijk was het uitblijven van nieuwe garanties van Van Gelderen zelf cruciaal. “Men vroeg of ik nog een gaatje van een paar miljoen had, maar mijn besluit stond al vast dat ik er niet nog meer in ging stoppen.”

Van Gelderen richtte Men At Work in 1995 op en kocht de keten vorig jaar nog voor één euro terug van Varova, maar gaat zich nu focussen op toiletwinkelketen 2theloo, waarin hij een aandeel heeft. Daarnaast is hij sinds vorig jaar mede-eigenaar van Sissy-Boy en Open32. Beide modeketens waren tot daarvoor nog zusterformules van Men At Work onder Varova.

Men At Work verkeerde sinds vrijdag al in surseance van betaling. Volgens de curator hebben meerdere kandidaten zich al gemeld voor een doorstart.

Reacties 6


Seb Seb 26 jun, 15:37

Zoals ik op het eerdere bericht al schreef:

"Er is geen toekomst voor Men At Work in deze vorm, de overnemer moet er een significant bedrag, tijd en beleving in investeren om het tij te keren en zelfs dan betwijfel ik de haalbaarheid nog. Als een formule al tweemaal (bijna) failliet is geweest en al jaren geen winst heeft gemaakt, is slechts 1 conclusie mogelijk: Er is geen behoefte aan bij het winkelpubliek.

Zou me niets verbazen als de overnemer enkel geïnteresseerd is in de winkellocaties."

Maar volgens een paar mensen op deze website, heb ik geen kennis van retail... lol


jeroen f. 26 jun, 16:23

haha, seb
Paar punten:

- Je eerste artikel kwam naar aanleiding van de sursceance, dan kan iedereen een faillissement voorspellen.

-Je hebt gelijk dat beleving belangrijk is maar waarom dat niet met een multibrand winkel kan, is me niet helemaal duidelijk. Men at work verkocht vrijwel geen merken meer en richtte zich op tieners. Dan kun je wachten op de ondergang inderdaad. Maar dat wil niet zeggen dat multibrand helemaal niet kan.

-Dat online toekomst heeft voor de gemiddelde retailer is wel echt de grootste onzin hier. Als zelfs de grootste spelers geen winstgevend model kunnen optuigen, hoe kan dan de kleine retailer dat wel? Ken jij 1 middenstander die een winstgevende webshop heeft? Ik niet en ik ken er honderden.


Seb Seb 26 jun, 17:01

@ Jeroen

- Mijn 1e reactie was op het nieuws dat de webshop op slot ging... Ik vind een landelijke keten geen middenstand meer. Online ontbreekt er een heleboel creativiteit. Waarom elke kledingketen het wiel zelf wil uitvinden? Geen idee... Ze hadden beter gezamenlijk een initiatief opgetuigd. Maar ja, samenwerken als retailers = vies... bah!

- Ik ken maar heel weinig succesvolle multibrand formules... De ene na de andere valt om, omdat het simpelweg niets unieks toevoegt aan het aanbod.

- Omnichannel, slechts een handvol retailers snapt pas écht wat dat is...

- Luisteren naar je consument, ik vraag me af welke retailers dat doen, ze zijn op 1 hand te tellen.


Hank De Het Een 26 jun, 23:54

@Seb "omnichannel" is één van die bullshit termen bedacht door offline brands om de investeringen resulterend in verlies goed te praten. En daar valt helemaal niets aan te "snappen", is gewoon een hele andere wereld met een totaal ander publiek. Noem 1 keten die echt "omnichannel" doet (dus geen coolblue met ondersteunende en informerende verkoop punten) die de laatste jaren winst heeft gemaakt.... juist, niet één! De een na de ander die op het punt staat om te vallen gaat als een malle "omnichannel" introduceren om de aandeelhouders tevreden te houden. Om vervolgens met een 3/4 dubbel verlies ten onder te gaan. Gewoon mee ophouden en doen waar je goed in was.


Seb Seb 27 jun, 09:48

@Hank
Daarom dat ik zei, slechts een handvol. Rituals springt er tussenuit, ze hebben het écht heel goed begrepen. Ook Sascha laat zien dat het wél kan. Opvallend, maar niet vaak genoemd is Hema, ze zijn goed op weg.

Maar idd omnichannel is bullshit, binnen nu en 3 jaar moet je als retailer op deze manier denken, anders beland je net als MAW.


Gerard van Gummigalgen 27 jun, 19:04

Succesvol met omnichannel? Hunkemöller: https://www.marketingtribune.nl/online/nieuws/2016/08/omnichannel-en-marketing-mooi-huwelijk-bij-hunkemoller/index.xml

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!