Het ontbreekt jonge bedrijven vaak aan expertise en de juiste kennis van de markt om uit te groeien tot een succes. “Ze werken vaak vanuit een bepaalde passie en overtuiging, maar er is niet altijd nagedacht over een goed businessmodel”, stelt Dirk Mulder, sector banker trade & retail bij ING, tegenover RetailTrends.
Mulder reageert op een reeks faillissementen van veelal jonge retailers, waaronder LiL.nl, Leapp, The Barn, Granny’s Finest en Athleteshop. Deze bedrijven groeiden als kool, maar slaagden er niet in om volwassen te worden. Het probleem is volgens hem dat de periode van startup naar scale-up soms te lang is. Winstprognoses komen vaker niet uit dan wel, schetst hij. Van de tien bedrijven presteren er zeven minder dan verwacht. “Dat is niet erg, maar het businessmodel moet dan wel duidelijk zijn. De kosten kunnen niet voor de baten uit blijven gaan.”
Vaak hebben startups geen financiële steun van de bank, omdat die het aanmerken als risicodragend kapitaal. Ze gaan daarom op zoek naar alternatieve financiering, in de vorm van private equity, een investeerder of crowdfunding. “Op een gegeven moment is dat potje leeg, maar is het businessmodel nog niet uitgebalanceerd”, aldus Mulder.
Op RetailTrends wordt uitgebreid stilgestaan bij de recente faillissementen van jonge retailers en die van bekende namen als Kijkshop, Lake Side en Men At Work.
Reinder Koornstra 3 jul, 19:10