Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Joor, Regain en Mazda.
Joor
Joor werd in 2011 gelanceerd als een platform voor retailers om hun inkopen te doen. Recent is het platform uitgebreid met een iPad-app, die speciaal is ontworpen voor de inkoper. Samen met warenhuisketen Neiman Marcus heeft het bedrijf gekeken naar de grootste uitdagingen bij het inkopen, dat nog vaak met de hand wordt gedaan en gepaard gaat met veel papier, tijdverlies en fouten. Het nieuwe mobiele ‘by buyers, for buyers’-platform digitaliseert de groothandel volgens Joor van begin tot einde.
Uit de eerste tests van de nieuwe app, rapporteerden retailinkopers een toename van veertig procent in productiviteit. Daarnaast waren ze dertig procent minder tijd kwijt aan afspraken. De nieuwe technologie helpt volgens Joor ook merken, omdat zij...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Joor, Regain en Mazda.
Joor
Joor werd in 2011 gelanceerd als een platform voor retailers om hun inkopen te doen. Recent is het platform uitgebreid met een iPad-app, die speciaal is ontworpen voor de inkoper. Samen met warenhuisketen Neiman Marcus heeft het bedrijf gekeken naar de grootste uitdagingen bij het inkopen, dat nog vaak met de hand wordt gedaan en gepaard gaat met veel papier, tijdverlies en fouten. Het nieuwe mobiele ‘by buyers, for buyers’-platform digitaliseert de groothandel volgens Joor van begin tot einde.
Uit de eerste tests van de nieuwe app, rapporteerden retailinkopers een toename van veertig procent in productiviteit. Daarnaast waren ze dertig procent minder tijd kwijt aan afspraken. De nieuwe technologie helpt volgens Joor ook merken, omdat zij al hun retailers kunnen bekijken. Zo is het mogelijk om realtime verkoopresultaten in te zien, terwijl ze minder last hebben van bijvoorbeeld dubbele bestellingen.
Regain
Elke dag belanden vijftig containers met ongewenste kleding op de Britse afvalstapel. Regain wil daar verandering in brengen, samen met bekende retailers en merken als Superdry, Asics en New Balance. Door hun kleding naar Regain op te sturen, kunnen consumenten kortingsbonnen verdienen die ze online of in de winkel kunnen gebruiken.
Regain bestaat uit een app, die consumenten moeten downloaden om hun kleding te kunnen recyclen. De doos met oude kleren, schoenen en accessoires kunnen ze naar een van de ruim twintigduizend afleverpunten in het land brengen. Na het afleveren krijgen ze een coupon, waarmee ze niet alleen nieuwe kleren, maar bijvoorbeeld ook meubels of reizen met korting kunnen kopen.
Mazda
Mazda werkt deze zomer samen met Intu, eigenaar van een aantal van de grootste winkelcentra van het Verenigd Koninkrijk. Samen brengen ze een ‘virtuele rijervaring’ naar bezoekers van vijf van deze centra, waaronder in Manchester en Nottingham. Tijdens deze retailtour kunnen consumenten een testrit maken virtual reality. Als ze een VR-bril opzetten bevinden ze zich in een 360 graden-wereld en achter het stuur van een MX-5 of CX-5, waarmee ze onder meer door de Italiaanse Alpen kunnen rijden.
Dezelfde technologie komt beschikbaar in de Drive Together-app van het Japanse automerk. “Het doel van deze app is om het klantplezier en de betrokkenheid bij het merk tijdens hun winkelervaring te vergroten”, zegt de Britse marketingdirecteur Claire Andrews. Elke dealer beschikt volgens haar straks over de hardware om testritten in virtual reality mogelijk te maken.