‘Tekort aan winkelpersoneel steeds groter probleem’

‘Tekort aan winkelpersoneel steeds groter probleem’

Het percentage winkeliers dat een tekort aan personeel als belemmering ervaart lag in het tweede kwartaal op 10,4 procent. Een jaar geleden in diezelfde periode was dit nog 3,5 procent, blijkt uit onderzoek van ABN Amro.

Vooral binnen de categorie ‘overige huishoudwaren’ – waartoe onder meer doe-het-zelfzaken en meubelwinkels worden gerekend - wordt het personeelstekort als een probleem ervaren. Een op de zes retailers geeft aan dit als een belemmering te zien. Ook bij supermarkten en warenhuizen speelt het probleem, met dertien procent van de ondernemingen die problemen ondervindt. Elektronicazaken (drie procent) hebben het minst last van een personeelstekort.

Meer investeren in technologie kan een oplossing zijn, stelt ABN. De bank noemt het voorbeeld van een leverancier die een lopende band voor de kassa ontwikkelde waarbij producten automatisch gescand worden, zodat één caissière gemakkelijk meerdere kassa’s kan bedienen. Bezuinigingen die zo ontstaan moeten volgens ABN weer geïnvesteerd worden in personeel, om meer service en gastvrijheid te kunnen bieden. 

 
 

Reacties 8


tom vaqn veen 6 jul, 21:55

het personeel is wegbbezuinigd door de consument alles moet zo goedkoop mogelijk zijn om met webwinkels waar weinig warenkennis is en discounters te concureren de consument wil dus niet betalen voor beter personeel of die groep is veels te klein


Reinder Koornstra 6 jul, 18:39

Als retailers slimmer met het internet omgaan hebben ze minder winkelruimte, minder energie, minder voorraad én minder personeel nodig!
"De Nieuwe Winkelier' is een concept waarin winkel en webshop volledig geïntegreerd zijn. Merkwaardig genoeg te zien in kleine Blokker winkels!


Roel van de laar 6 jul, 17:39

de huidige retailer heeft geen oog meer voor "human capital" en het is ook merkbaar in de winkels, je wordt nog zelden verrast door een goed en kundig personeel, jammer want retail is een mooi vak :)!


Jan Janssen 6 jul, 14:26

Als consument sta ik regelmatig verbaasd over het volkomen gebrek aan inlevingsvermogen en vakkennis van veel winkelmedewerkers. Retailers vergeten vaak dat investeren in opleidingen juist in het wervingsproces voor winkelmedewerkers een prachtige secundaire arbeidsvoorwaarde kan vormen. Ook bij het behoud van medewerkers die hun waarde bewezen hebben, kan een goed, ontwikkelingsgericht opleidingsbeleid zijn waarde hebben. Medewerkers die zien dat er in hen geïnvesteerd wordt, zijn eerder bereid om zelf ook in de organisatie te investeren. Klantentrouw en medewerkerstrouw zijn op die manier niet alleen vergelijkbaar, maar ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. Trouwe medewerkers zorgen voor trouwe klanten, maar dan moet de organisatie dus wel bereid zijn in die medewerker te investeren.


Erwin Verbruggen 6 jul, 14:11

Dit is toch geen verassing!? Retail is het afvalputje van de arbeidsmarkt geworden. En inderdaad, de nieuwe cao maakt het er niet beter op. Waarom zou je ook nog in een winkel willen gaan staan, salaris wat niet in verhouding staat met de werkzaamheden, uitsluitend pt contracten en geen uitzicht op een vast contract. Werkgevers zullen buiten de cao, de medewerkers moeten gaan waarderen naar wat ze waard zijn.


m oudpoort 6 jul, 13:57

Volledig eens met bovenstaand, zie de laats afgesloten fashion CAO per 1-7-2018, mist elke realiteitszin. Goede mensen worden zo al niet op prijs gesteld gezien "" de knip"" maar ook gewoon uitvoerend kan zo naar de Horeca of Zorg. Race naar de botom, maar de ondernemers gaan het zo zelf niet redden, en maar wijzen naar Amazon, de Banken, parkeertarieven etc. om eigen falen te verhullen. Jammer hoor en niet nodig, goede mensen met fatsoenlijke beloning is de basis voor elke onderneming.


Henk de Vente 6 jul, 13:25

@ Redactie : Kan de kop worden aangepast in: "Tekort aan goedkoop winkelpersoneel steeds groter"

De zoektocht naar een 22 jarige met ervaring die al weet dat hij/zij met 26ste bedankt wordt voor de bewezen diensten wordt lastiger.

Retail moet weer gaan investeren in de P van Personeel en niet blijven leunen op Prijs, Product en Promotie.

Het "succes" van Etail is mede te danken aan de afbrokkelende kwaliteit van winkelpersoneel welke puur als kostenpost wordt gezien i.p.v. een marketinginstrument.

Nu elke grote Retail-organisatie weet dat er online geen geld wordt verdiend, is het zaak om de winkels rendabeler te maken en de klant een rede te geven weer es naar een winkel te gaan.


Ton Vereijken 6 jul, 12:31

De retailers vergeten keer op keer aan hun imago als werkgever te denken. Het gaat alleen maar over personeelskosten in de winkels. Hierdoor loopt ook de kwaliteit van de medewerkers terug. Daardoor ook weer het klantenbezoek. Zo is de circel rond en wordt het positioneren verder ondermijnd. Dus niet alleen door de webwinkels maar ook door het beleid van de ondernemers zelf.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!