Vrijbuiter vraagt uitstel van betaling aan

Vrijbuiter vraagt uitstel van betaling aan

Kampeerwinkelketen Vrijbuiter verkeert opnieuw in financiële problemen. Moederbedrijf BV Wilderness vroeg afgelopen donderdag uitstel van betaling aan, schrijft het Dagblad van het Noorden.

De vier winkels van de retailer blijven voorlopig geopend. Vrijbuiter is mede in de problemen gekomen doordat de populariteit van kamperen in een tent afneemt, zegt directeur Ivo Richaers. “We zijn in de sector van caravans en campers wat minder bekend.” Daarnaast noemt hij de concurrentie van onder meer bol.com, maar ook van branchevreemde partijen als Aldi, Lidl en Xenos. “Op de inkoopmarkt zijn wij tussen die giganten een dwergje, op prijs verlies je het dan altijd.”

Bewindvoerder Harm Jan Meijer zegt dat de winkels het niet zo slecht doen en dat ook de webshop draait, maar dat er problemen zijn met het verwerken van retouren. “De overhead is wel topzwaar en drukt zwaar op de kosten.” Er hebben zich volgens Meijer al overnamekandidaten gemeld.

Vrijbuiter verkeerde in 2014 ook al in zwaar weer, waarna een vernieuwingsoperatie werd in gezet. Toenmalig directeur Steven de Raat noemde het 2.0-concept eind 2016 tegenover RetailTrends ‘een oase ten opzichte van de oude situatie’. Het resultaat voor belastingen was dat jaar bijna 25 duizend euro positief, na ruim een miljoen negatief het jaar ervoor. Onderaan de streep stond Vrijbuiter in 2016 nog net in het rood.
 

Reacties 5


Eduard Plate 23 jul, 11:33

Hoop dat ze het redden, het kan best. Voor alle duidelijkheid: dit faillissement heeft nauwelijks iets internet te maken.


jeroen F. 23 jul, 12:52

@Eduard, dit faillissement heeft in die zin wel met internet te maken dat ze blijkbaar failliet gaan doordat ze zelf via internet proberen te verkopen. (retour kosten) Blijkbaar is het hier net als in de mode. Iedereen moet maar een dure website optuigen en daar extra voorraad voor inkopen en dan blijkt het een onmogelijke opgave om daar geld mee te verdienen.


Henk de Vente 24 jul, 10:56

De achilleshiel van een totaalaanbieder (op welk gebied dan ook) is de transparantie op aanbod. Dit heeft er voor gezorgd dat het startpunt van een aanschaf begint op productniveau en niet op winkelniveau.

Elke totaalaanbieder heeft 3 soorten producten : 1 Traffic generators zonder marge 2 : Kernproducten met normale marge en 3 : Speciale producten met hoge marge.

Deze mix is uit balans geraakt omdat men steeds doelgerichter gaat winkelen, met oa (prijs)vergelijken op het kern-assortiment en speciale producten als gevolg. Men weet je te vinden puur voor de aanbiedingen en traffic generators.

Ja en dan wordt het lastig, je kern-assortiment in het kielzog mee te verkopen tijdens een (online) bezoek. De consument heeft Cherry picking tot kunst verheven. En geef ze eens ongelijk. Het zijn net mensen.

Het cherry picken gaat overigens onbewust en vaak is prijs niet eens de rede tot aanschaf.

Het is dan ook lang niet meer relevant waar je iets koopt, maar welk product je koopt.


Reinder Koornstra 24 jul, 13:14

Niet bekend in de wereld van caravans en campers.......
Natuurlijk moet je specialiseren, maar daarb ij moet je niet je ogen sluiten voor trends. Ik zie niets over 'glamping', bijvoorbeeld. En caravans en campers? Ooit was ik centraal inkoper camping bij Vroom & Dreesmann, in de tijd dat ons bedrijf MARKTLEIDER was in tenten! Maar reeds toen speelden we al in op de caravanmarkt en was de "voortent" al een belangrijk item binnen ons assortiment. En retouren en reparaties speelden ook toen al een belangrijke rol. Alleen waren we niet van plan dat alles binnen de kortste keren af te hamdelen. Veruit de meeste klanten gingen toch niet zomaar weer op vakantie, en dan kun je alles goed controleren en correct afhandelen! Maar ik herinner me als afdelingschef in Leeuwarden een zomerstorm op de eilanden waarbij veel tientallen tenten kapot waaiden! Maar twee dagen later stond er bij praktisch alle betrokkenen een nieuwe ent op de camping om de vakantie te vervolgen! Tja, daar moet je een 'plan B' voor hebben klaarliggen!
Tja, en de eerste webshop dateert ook al uit 1995, ook al geen nieuw verschijnsel!
Het is jammer van een mooi bedrijf, maar de maatschappij gaat verder!


henk verhoef 24 jul, 16:52

Dat krijg je als je een bomenknuffelaar als directeur hebt en geen retailer.........

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!