Hoe reBuy de refurbished markt wil opschudden

Hoe reBuy de refurbished markt wil opschudden

De timing was op zijn minst opmerkelijk te noemen. Krap een maand nadat Leapp failliet verklaard was, bestempelde de Duitse branchegenoot reBuy ons land tot een van de belangrijkste groeimarkten voor refurbished elektronica. Vanwaar dat vertrouwen in de Nederlandse markt? We spraken erover met countrymanager Sophie Heldens, die reBuy in ons land aan een significant marktaandeel moet zien te helpen.

ReBuy is inmiddels ruim een jaar actief met zijn Nederlandse webwinkel. De Duitse speler koopt en verkoopt gebruikte elektronica om zo de levensduur van producten te verlengen en ‘verborgen capaciteiten’ opnieuw bruikbaar te maken. De etailer is in 2009 opgericht in Berlijn en is inmiddels ook actief in Oostenrijk, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Met vijfhonderd medewerkers en meer dan vijf miljoen klanten is reBuy naar eigen zeggen uitgegroeid tot de Europese marktleider op het gebied van refurbished elektronica. 

Vertrouwen vergroten
ReBuy kwam volgens Heldens in ons land in een markt terecht waar de consument al helemaal is afgestemd op het concept. “Nederlanders staan vooraan in de Europese...

De timing was op zijn minst opmerkelijk te noemen. Krap een maand nadat Leapp failliet verklaard was, bestempelde de Duitse branchegenoot reBuy ons land tot een van de belangrijkste groeimarkten voor refurbished elektronica. Vanwaar dat vertrouwen in de Nederlandse markt? We spraken erover met countrymanager Sophie Heldens, die reBuy in ons land aan een significant marktaandeel moet zien te helpen.

ReBuy is inmiddels ruim een jaar actief met zijn Nederlandse webwinkel. De Duitse speler koopt en verkoopt gebruikte elektronica om zo de levensduur van producten te verlengen en ‘verborgen capaciteiten’ opnieuw bruikbaar te maken. De etailer is in 2009 opgericht in Berlijn en is inmiddels ook actief in Oostenrijk, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Met vijfhonderd medewerkers en meer dan vijf miljoen klanten is reBuy naar eigen zeggen uitgegroeid tot de Europese marktleider op het gebied van refurbished elektronica. 

Vertrouwen vergroten
ReBuy kwam volgens Heldens in ons land in een markt terecht waar de consument al helemaal is afgestemd op het concept. “Nederlanders staan vooraan in de Europese duurzaamheidsbeweging en gaan verspilling bewust tegen”, stelt zij. “Daarbij zijn zij erg gewend aan online winkelen én letten ze op hun centen.” Toch is het de vraag hoe geaccepteerd refurbished al is. Hoogleraar Ruud Balkenende van TU Delft wees er begin dit jaar in Trouw nog op dat consumenten niet altijd beseffen dat refurbished van hogere kwaliteit is dan een ‘gewoon’ tweedehands product. “Het is inderdaad een van onze belangrijkste taken om dat vertrouwen te vergroten”, zegt Heldens. 

Om eventuele twijfels bij consumenten weg te nemen, geeft reBuy onder meer drie jaar garantie. Dat is een jaar langer dan de meeste spelers in de markt, zoals Leapp en Swoop. De feedback van de Nederlandse klanten die al eens gekocht hebben bij reBuy, is volgens haar overwegend positief, wat weer helpt bij de verdere groei. “We hopen onszelf via positieve word of mouth als een kwalitatief merk neer te zetten waar de klant vertrouwen in heeft. In Duitsland zijn we dat al, in Nederland is dat nog een van de uitdagingen.”

Allround service
Met Leapp, Swoop, Forza Refurbished en Phurby – de webshop die Create2Fit dit jaar lanceerde – zijn er al de nodige spelers in de markt van reBuy. Heldens wijst echter op het assortiment als belangrijk onderscheidend element. Naast de gebruikelijke telefoons en tablets, verkoopt reBuy ook onder meer camera’s, lenzen, koptelefoons, speakers en gameconsoles. Binnenkort worden er slimme speakers aan het assortiment toegevoegd. Allemaal producten waar consumenten wellicht minder snel aan denken bij het horen van ‘refurbished’, en die zij bovendien ook allemaal zelf kunnen verkopen via het platform. “Daarmee bieden we ten opzichte van de concurrentie een meer allround service.”

Op de vraag wie de grootste concurrent is in de Nederlandse markt, heeft Heldens een verrassend antwoord. “Dat zijn we eigenlijk zelf.” Daarmee doelt ze op de ambitieuze jaar- en kwartaaldoelen – waarover ze overigens geen details kan delen – die het management haar en haar team meegeeft. “We dagen onszelf uit om die te behalen.” Over andere namen laat ze zich liever niet uit. “We letten niet zozeer op wat er in de markt gebeurt, maar meer op wat we zelf als haalbaar zien.” Eigenlijk hebben de bestaande spelers vooral voordelen, omdat ze in feite de rode loper hebben uitgerold voor reBuy. Nederlandse consumenten zijn inmiddels gewend aan refurbished, zodat niet het hele concept nog hoeft te worden uitgelegd. 

Fysieke winkels
Of reBuy de kant van Leapp zal opgaan, dat als online concept begon en later een keten van winkels opende, is nog de vraag. Voorlopig ligt de focus op online en op de internationale expansie. Uitsluiten wil Heldens fysieke winkels niet, maar ze staan nu niet op de planning. “Als we merken dat we nog dichter bij de klant moeten staan om hun vertrouwen te winnen, zou het wellicht een overweging kunnen zijn”, zegt ze. Voorlopig probeert reBuy dat zoveel mogelijk te ondervangen met zijn verzending, waarbij consumenten zowel gratis producten kunnen ontvangen als zelf opsturen. “Daarmee proberen we eventuele onzekerheid weg te halen.”

Even leek Leapp als concurrent van de markt te verdwijnen, maar het bedrijf van Rogier van Camp heeft de activiteiten inmiddels hervat. Onder de nieuwe eigenaar Nobel Capital focust de retailer zich met veertien winkels en een webshop volledig op Nederland. Leapp leed in zijn eerste jaren verliezen die varieerden van een tot 4,5 miljoen euro, als onvermijdelijk gevolg van de snelle groei. ReBuy herkent dat dilemma als geen ander. Exacte cijfers kan Heldens niet delen, maar wel dat reBuy internationaal een investment case is. Voor de vraag wanneer winst moet worden gemaakt, is geen exact plan uitgestippeld. “Wij focussen ons op rendabele groei, maar het is een uitdaging om de juiste balans tussen groei en winstgevendheid te vinden", zegt ze over de Nederlandse activiteiten. "Daar zijn we elke maand weer mee bezig.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!