'Hudson's Bay betrekt Nederlandse warenhuizen in Duitse deal'

'Hudson's Bay betrekt Nederlandse warenhuizen in Duitse deal'

Hudson’s Bay Company wil dat Signa Holding ook de helft van de warenhuizen in ons land onder zijn hoede neemt. Dat is een voorwaarde die topman Richard Baker heeft gesteld bij de onderhandelingen met de eigenaar van warenhuisketen Karstadt, meldt het Duitse vakblad Manager Magazin.

De twee partijen zijn al zo’n twee maanden in gesprek over een mogelijke joint venture. Signa zou 50,1 procent van de winkeloperatie en de helft van het vastgoed in handen krijgen. 

Hudson’s Bay heeft het afgelopen jaar dertien warenhuizen in ons land geopend. Daarbij zou voor ongeveer een half miljard euro aan garanties zijn gegeven aan huurders. Het Canadese warenhuisconcern wil dat Signa daar ook aan bijdraagt.

Hudson’s Bay is in Duitsland eigenaar van 96 filialen van Galeria Kaufhof. Baker zou met Signa-eigenaar René Benko zijn overeengekomen dat daar de komende twee jaar niet of nauwelijks warenhuizen worden gesloten. De verwachting is dat de contracten volgende maand ondertekend worden.

Reacties

Wat een rare berichtgeving. Signa die de helft van de NL warenhuizen onder z'n hoede neemt....De andere helft doet HB zelf? Karstadt neemt natuurlijk het management op zich van alle warenhuizen, dus ook alle HB's in NL en de Inno's in Belgie. Banken en de vastgoedpartner Simon Properties moeten daar nog wel mee accoord gaan. In NL gaat het alleen om huurverplichtingen. Een half miljard is echter geen kattepis! Zal nog best wat getouwtrek opleveren. Voor onze binnensteden en de NL retail is te hopen dat het doorgaat.

Geplaatst door Ton Bos op 27 augustus 2018 om 11:32

Komt er dan KARSTADT op de gevel van de Nederlandse warenhuizen te staan? Aangezien KARSTADT waarschijnlijk de scepter gaat zwaaien bij de Nederlandse warenhuizen, als ik dit zo lees. En de komende twee jaar worden er niet of nauwelijks warenhuizen van Kaufhof / Karstadt gesloten. In Dortmund zitten de Karstadt en de Galeria Kaufhof aan dezelfde winkelstraat (Westenhellweg, op loopafstand van elkaar). En in Münster (Westfalen) zitten ze zelfs tegenover elkaar. Ik kan me niet voorstellen dat beide warenhuizen dan nog lang naast elkaar of in de buurt blijven bestaan. En gezien het feit dat Karstadt nu (veel) beter dan Galeria Kaufhof draait, zou het mij niet verbazen dat (op den duur) een (flink) aantal Kaufhof-warenhuizen in de buurt van een Karstadt gaan sluiten. En wat een verschil met nog niet zo lang geleden. Toen wilde HBC geloof ik 7 miljard investeren in de warenhuizen van Kaufhof. In het Duitse Handelsblatt las ik toevallig dat de Karstadt-directie zich toen al afvroeg of HBC ooit wel die 7 miljard zou hebben om te kunnen investeren in Kaufhof. Karstadt vroeg zich toen ook af of HBC - als ze die 7 miljard al gaan investeren - die ooit zullen gaan terug verdienen. Als dat al gebeurt - zei Karstadt - kost dat sowieso enorm veel jaren. En zie nu een heel ander scenario... Karstadt en Kaufhof gaan tóch samen.

Geplaatst door Jeroen Fontein op 27 augustus 2018 om 19:58

De naam Galeria wordt het meest genoemd voor alle warenhuizen

Geplaatst door Ton Bos op 27 augustus 2018 om 20:04

De Nederlandse warenhuizen zouden dan misschien Galeria Inno kunnen gaan heten. Als ik me niet vergis, heeft HBC er namelijk destijds bewust voor gekozen om de Nederlandse warenhuizen niet Galeria Kaufhof te noemen. Volgens mij omdat de Nederlanders daar te weinig feeling mee hadden. Hopelijk kan Galeria Kaufhof (en wellicht ook de Hudson's Bay in NL en de Galeria Inno in België) hierdoor ook meer leren van Karstadt. Want daar schijnt het momenteel veel beter mee te gaan dan de Galeria Kauhof. Karstadt opent ook voor het eerst sinds jaren weer 2 nieuwe warenhuizen, nl. in Berlijn. En daar zou het bij de Karstadt-directie niet bij blijven.

Geplaatst door Jeroen Fontein op 27 augustus 2018 om 20:12

Galeria Kaufhof lijdt 100 miljoen verlies per jaar en zit aan het infuus van een lening van HB. De banken morren en het gaat niet lang duren of de stekker wordt uit de lening gehaald tenzij er wordt gefuseerd met Karstadt. Dan kan het fenomeen warenhuis nog even voortbestaan, niet omdat er winst mee gemaakt wordt maar omdat het om heel veel investeringen gaat.

Geplaatst door Piet Klerks op 4 september 2018 om 10:25

Laatste nieuws









RetailTrends