V&D: 'We hebben geen ambitie om winst te maken'

V&D: 'We hebben geen ambitie om winst te maken'

V&D steekt iedere cent die de komende vijf jaar verdiend wordt terug in de marketing en prijzen. “Winst gaan we er niet mee maken. We willen het merk in eerste instantie teruggeven aan Nederland”, aldus Roland van Zetten van eigenaar Coolinvestments op het Retail & Brands Festival.

V&D keerde deze week na twee jaar terug als online warenhuis en wil de komende vijf jaar naar honderd miljoen euro online omzet groeien. De investeerders hebben afgesproken dat ze in die periode niet over winst praten, zegt Van Zetten. “We hebben geen ambitie om winst te maken. Dat kan ons helpen om sneller te groeien.”

Op de eerste dag was er volgens Van Zetten veel traffic op de website en kwamen er zeshonderd orders binnen. Hij spreekt van een ‘soft launch’, waarbij fouten op de website nog worden hersteld. Verder gaat V&D geleidelijk nieuwe merken toevoegen, op basis van de vraag van klanten. “We krijgen nu al vragen of we merken als Liv en Soho weer gaan verkopen.”

V&D werkt vooralsnog alleen met retailers en merken samen, maar overweegt de eigen merken Liv en Soho te herintroduceren. “Dat kan met partners, in licentie of door het zelf te doen”, zegt Van Zetten. Ook Prijzencircus keert weer terug.

Tot januari ligt de focus bij V&D op het ‘terug opbouwen’ van het merk. Daarvoor is onder meer een tv-commercial ontwikkeld, en wordt gebruik gemaakt van de database van de voormalige warenhuisketen om de vroegere klantengroep terug te winnen. Als huisstijl is heel bewust voor de kleur oranje gekozen, zegt Van Zetten. “We zijn een echt Nederlands merk en spelen helemaal in op het sentiment van de Nederlandse klant.”

Lees meer over het tweede leven van V&D op RetailTrends.

Reacties 7


Dirk Timmer 7 sep, 10:38

[Deze reactie is door de gebruiker verwijderd]

Ton Bos 7 sep, 10:59

Misleidende ‘kop’. Er zal toch winst gemaakt moeten worden om de noodzakelijke forse diepteinvesteringen te financieren. Omdat de winsten de komende jaren niet toereikend zullen zijn, immers ook een platform functie vraagt grote investeringen, zullen de huidige en wellicht ook nieuwe eigenaren fors in de buidel moeten tasten. Ook hier weer het misleidende omzet begrip: is de opbrengst van de V&D dienstverlening de omzet, of de gecumuleerde omzet van alle partijen die gebruik maken van het platform....


Reinder Koornstra 7 sep, 11:28

Dat zal een hele geruststelling zijn voor de financiers!


Bernardo Provenzano 7 sep, 13:21

..."Terug geven aan Nederland"....
..."Geen ambitie om winst te maken"....
..."100 miljoen euro omzet".....

Meneer Van Zetten heel veel succes! Ga eens bij Harry Mens aan tafel zitten om investeerders aan te trekken!


Henny van Veen 8 sep, 11:43

U schrijft "V&D steekt iedere cent die de komende vijf jaar verdiend wordt terug in de marketing en prijzen". U bedoelt, u betaald de marketing die we op de klant loslaten en u betaald uw eigen prijsverlaging?
“Winst gaan we er niet mee maken. We willen het merk in eerste instantie teruggeven aan Nederland”, U bedoeld, in tweede instantie gaan dividend uitkeren.

V&D " wil de komende vijf jaar naar honderd miljoen euro online omzet groeien. “We hebben geen ambitie om winst te maken. Dat kan ons helpen om sneller te groeien.” U bedoeld, wij gaan eerst omzet van andere retailers afsnoepen, dan groeien wij en daarna gaan wij meer winst maken.
Dit gaat niet zonder relevant en onderscheidend assortiment met correcte lage prijzen.

Op de eerste dag was er volgens Van Zetten veel traffic op de website en kwamen er zeshonderd orders binnen. Hij spreekt van een ‘soft launch’, waarbij fouten op de website nog worden hersteld. Verder gaat V&D geleidelijk nieuwe merken toevoegen, op basis van de vraag van klanten. “We krijgen nu al vragen of we merken als Liv en Soho weer gaan verkopen.”

V&D werkt vooralsnog alleen met retailers en merken samen, maar overweegt de eigen merken Liv en Soho te herintroduceren. “Dat kan met partners, in licentie of door het zelf te doen”, zegt Van Zetten. Ook Prijzencircus keert weer terug.

Tot januari ligt de focus bij V&D op het ‘terug opbouwen’ van het merk. Daarvoor is onder meer een tv-commercial ontwikkeld, en wordt gebruik gemaakt van de database van de voormalige warenhuisketen om de vroegere klantengroep terug te winnen. Als huisstijl is heel bewust voor de kleur oranje gekozen, zegt Van Zetten. “We zijn een echt Nederlands merk en spelen helemaal in op het sentiment van de Nederlandse klant.”


Bert Ysfogel 8 sep, 11:46

Namens Nederland bedankt voor het teruggeven van V&D.


Vincent De Groot 8 sep, 12:14

De zoveelste webshop waar geen winst gemaakt wordt. Dit vernietigt dezelfde detailhandel waar ze zelf aan onderdoor zijn gegaan. Ik snap niet dat er zo geïnvesteerd wordt...

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!