Maak kennis met de RetailRookies 2018-2019: tien innovatieve pioniers die op nieuwe manieren inspelen op consumentenbehoeften en de retail kleur geven. Begonnen op een wit vel, aan het begin van een nieuw avontuur. Vandaag aandacht voor Suittruck. "Over vijf jaar zitten we in de VS."
Rutger Vlaming zit achter het stuur en is op weg naar Zeewolde, waar zijn tweede klant van vandaag zit. Achter in zijn truck liggen maattabellen, kleursamples en speldnaalden. Kortom: alles waarmee je iemands perfecte maatpak kunt opmeten. Want dat is wat Vlaming doet: onder de naam Suittruck reist hij het land door om mensen in zijn truck te voorzien van een op maat gemaakt pak, schoenen, spijkerbroeken, chino’s, winterjassen en shirts. “‘Suit’ staat niet alleen voor pak, het staat voor passen. Wanneer en waar het past komen we langs en alles wat we maken past precies”, aldus Vlaming.
Het is geen alledaags fenomeen: een moderetailer die jouw kant opkomt, je maten opneemt en vier weken later met een gloednieuw kledingstuk bij je op de stoep staat. Hoe verzin je het? “Het idee ontstond bij toeval. Voordat ik...
Maak kennis met de RetailRookies 2018-2019: tien innovatieve pioniers die op nieuwe manieren inspelen op consumentenbehoeften en de retail kleur geven. Begonnen op een wit vel, aan het begin van een nieuw avontuur. Vandaag aandacht voor Suittruck. "Over vijf jaar zitten we in de VS."
Rutger Vlaming zit achter het stuur en is op weg naar Zeewolde, waar zijn tweede klant van vandaag zit. Achter in zijn truck liggen maattabellen, kleursamples en speldnaalden. Kortom: alles waarmee je iemands perfecte maatpak kunt opmeten. Want dat is wat Vlaming doet: onder de naam Suittruck reist hij het land door om mensen in zijn truck te voorzien van een op maat gemaakt pak, schoenen, spijkerbroeken, chino’s, winterjassen en shirts. “‘Suit’ staat niet alleen voor pak, het staat voor passen. Wanneer en waar het past komen we langs en alles wat we maken past precies”, aldus Vlaming.
Het is geen alledaags fenomeen: een moderetailer die jouw kant opkomt, je maten opneemt en vier weken later met een gloednieuw kledingstuk bij je op de stoep staat. Hoe verzin je het? “Het idee ontstond bij toeval. Voordat ik Suittruck begon, was ik al zo’n zes jaar bezig met het produceren van maatkleding. Kort had ik een eigen winkel, een pop-upstore. Maar dat wachten op klanten de hele dag, ik vond het verspilling van mijn tijd.” En toen was daar ineens de oplossing. Vlaming liep met zijn vriendin rond op een foodtruckfestival toen zijn blik bleef hangen bij een sushitruck. “Ik maakte een grapje en zei tegen mijn vriendin: ‘Kijk, een Suittruck.’”
Alles in de truck
Een idee dat nog niet zo gek bleek. “Door een truck om te bouwen tot werkkamer en paskamer kan ik zelf naar de klanten toe in plaats van te wachten totdat ze naar mij komen.” Inmiddels rijdt Vlaming elke dag met zijn truck naar klanten, of dat nu bij hen thuis is of op kantoor. “Omdat alles in de truck plaatsvindt, van het meten tot passen, heeft niemand er last van.” Hoe tof het concept ook klinkt, voor de meeste mensen is het wel even wennen. “De eerste reacties waren vooral verbaasd: ‘Hé wat is dit nou?’ Nederlanders kijken altijd een beetje de kat uit de boom. Pas als er een paar schaapjes over de dam zijn, volgen er meer.”
Groeidrang
Dat is ook wel te zien aan de verkoopcijfers. Waar Vlaming bij de start een maand of tien geleden zo’n twee á drie pakken per week verkocht, is dit aantal nu opgelopen tot een gemiddelde van vijf pakken per week. “Het doel is om dit jaar te groeien naar tien pakken per week, minimaal”, zegt hij stellig. Vlaming is ervan overtuigd dat elke man op z’n minst een perfect, op maat gemaakt pak in zijn kast moet hebben. “Mensen denken vaak: ‘Ik draag nooit een pak, dus dan koop ik er maar één bij H&M of Zara.’ Zo zonde!”
Volgend jaar wil Vlaming groeien met zes nieuwe trucks, zodat heel Nederland en België voorzien kunnen worden. “Het plan is om over vijf jaar in New York te zitten”, zegt hij. “Dat klinkt ambitieus, maar je moet jezelf blijven uitdagen. Anders roest je vast.”
Statiegeld voor pakken
Ook duurzaamheid is iets waar de ondernemer zich meer en meer mee bezighoudt. “We zijn aan het experimenteren met een statiegeldsysteem, waarbij klanten hun oude pakken weer inleveren. Die vermaken wij dan, zodat ook mensen met een kleinere portemonnee bij ons terecht kunnen. Als het niet meer draagbaar is, kijken we wat ervan kunnen maken.”
Lees alle tien de verhalen van de RetailRookies in het septembernummer van RetailTrends. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. De komende twee weken komen alle RetailRookies ook voorbij op RetailTrends.nl.