Lenovo opent een onbemande techwinkel

Lenonvo heeft in China een winkel geopend waar medewerkers zijn vervangen door tablets. De winkel geldt als pilot voor technieken die het bedrijf uiteindelijk breder toe wil passen. 

De elektronica-ontwikkelaar wil verschillende technieken testen in de vestiging, waaronder gezichtsherkenning, e-payments, internet of things, kunstmatige intelligentie en augmented reality. Bij binnenkomst maakt de tablet van iedere klant een foto. Met gezichtsherkenning wordt de klant gevolgd. Die kan de winkel door, zijn boodschappen doen en weer naar buiten gaan. Het mobiele betalingssysteem rekent automatisch voor hem af. 

Volgens Lenovo kent de winkel van de toekomst geen lange rijen bij de kassa. Klanten rekenen mobiel af en zijn snel weer weg. Met deze test wil het bedrijf de technieken en uitdagingen waar de klant mee te maken heeft beter begrijpen. Daarmee kan het betere apparaten en op maat gemaakte oplossingen bieden, zo is de verwachting. Het techbedrijf kijkt onder meer naar een koffieapparaat dat elke bestelling van een klant onthoudt.  

Lenovo heeft 1,2 miljard dollar geïnvesteerd in AI-onderzoek en -ontwikkeling. Daarbij opende het drie innovatiecentra in China, Duitsland en Amerika. De Lenovo Lecoo Unmanned Store, zoals de winkel officieel heet, bevindt zich op de Chinese campus.  
 

RetailTrends