'Fysieke winkel wint aan populariteit voor de feestdagen'

'Fysieke winkel wint aan populariteit voor de feestdagen'

Nederlandse consumenten geven dit jaar relatief meer geld uit aan de feestdagen in fysieke winkels dan online. Ze verwachten 3,8 procent meer te besteden in de winkels dan vorig jaar, terwijl de groei voor webwinkels uitkomt op twee procent. Dat blijkt uit Europees onderzoek van Deloitte onder ruim negenduizend consumenten uit tien landen, waaronder Nederland.

In heel Europa groeit vooral het online kanaal hard, met gemiddeld 4,4 procent. In fysieke winkels wordt naar verwachting 0,6 procent meer uitgegeven. Nederlandse consumenten verwachten 68 procent van alle bestedingen aan de feestdagen in de winkel te doen, ongeveer hetzelfde percentage als in de rest van Europa. 

Verder geeft 71 procent van de Nederlandse consumenten aan inkopen te doen in fysieke winkels, dat daarmee veruit het belangrijkste verkoopkanaal is. Twintig procent van de ondervraagden zegt alleen nog maar online te winkelen voor de feestdagen.

Nederlandse consumenten geven relatief weinig geld uit aan de feestdagen. Waar het Europees gemiddelde op 465 euro ligt, verwachten zij dit jaar 321 euro uit te geven aan Kerst en Sinterklaas. Van de tien onderzochte landen ligt dat bedrag alleen in Rusland lager. Nederlandse consumenten denken het meeste geld uit te geven aan cadeaus (115 euro), gevolgd door voedsel (101 euro). Verder gaat er 65 euro op aan reizen en dertig euro aan sociale activiteiten.

Deloitte merkt verder op dat Black Friday steeds populairder wordt in ons land, vooral onder de jongste generatie. Iets meer dan de helft van de Nederlandse respondenten geeft die dag te gebruiken om cadeaus voor de feestdagen te kopen. Zestien procent van het totale budget wordt uitgegeven tijdens Black Friday.

Reacties 1


Rob Bouwer 22 nov, 11:42

Hoer laat zich de werkelijke koopkracht van Nederland zien. In een maand met Sinterklaas én kerst nog net boven Rusland scoren, dan is er wel wat aan de hand.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!