'Foodketens winnen terrein in de winkelstraat'

'Foodketens winnen terrein in de winkelstraat'

Door overnames en uitbreiding van ketens zal de komende jaren sprake zijn van toenemende schaalvergroting onder Nederlandse horecazaken. Dat is nodig om te kunnen inspelen op veranderend consumentengedrag en nieuwe innovaties, stelt ABN Amro in een nieuw rapport.

Bij lunchrooms, fastfood en avondrestaurants groeien ketens volgens de bank sneller dan zelfstandigen. Maar uit een internationale vergelijking blijkt dat Nederlandse grote steden nog relatief versnipperd zijn in eet- en drinkzaken. Zo maakt slechts 29 procent van de fastfoodzaken in het centrum van Amsterdam deel uit van een grote keten, terwijl dat in steden als Madrid en Stockholm zo’n zeventig tot tachtig procent is. ABN Amro verwacht dat het aantal overnames in de sector dit jaar hoger ligt dan honderd, het gemiddelde over de afgelopen vijf jaar. Vorig jaar was al een recordjaar met 135 overnames en fusies.

Schaalvergroting is volgens de bank nodig om te investeren in een aangepast assortiment en een digitale strategie. Zo is de markt voor maaltijdbezorging vorig jaar met zo’n twintig procent gegroeid. Verder biedt nog maar 57 procent van alle eet- en drinkzaken de mogelijkheid om via de website iets te bestellen, te reserveren of te boeken. Grote ketens kunnen de investeringen die hiervoor nodig zijn, zoals bestelzuilen in de fastfoodsector, gemakkelijker dragen.

Het personeelstekort zet voor 2019 en 2020 een stevige rem op de groei voor eetgelegenheden, stelt de bank verder. Zo ervaart 35 procent van de eetzaken dit als een belemmering voor groei, terwijl dat twee jaar geleden nog dertien procent was. Horecabedrijven moeten volgens sectoreconoom retail Sonny Duijn investeren in de aantrekkelijkheid van het werk om personeel te werven en aan zich te binden. Dat gaat eveneens gemakkelijker met meer omvang, stelt hij. "Ook zijn ketens beter in staat in robotisering te investeren en zo groei te blijven realiseren.” 

Ook Koninklijke Horeca Nederland signaleert zorgen over een gebrek aan personeel. Vijftig procent van de ondernemers maakt zich daar zorgen over, blijkt uit een enquête onder duizend van zijn leden. Een te groot aanbod aan horeca (34 procent), blurring (26 procent) en de macht van grote internetplatforms (19 procent) worden ook veel als bedreiging genoemd.
 

Reacties 2


Jan Janssen 8 jan, 13:31

Voor de belevingswaarde voor de consument lijkt het me nou juist beter dat fastfoodzaken niet het merendeel van het aantal vestigingspunten vormen, maar juist die zelfstandigen. De grote ketens vind je toch al overal, het zijn juist de vaak leuke concepten van zelfstandigen die de horeca voor de consument aantrekkelijk maken.


Reinder Koornstra 9 jan, 15:43

Het is wel duidelijk dat hier niet het belang van het winkelcentrum of de consument voorop staat, maar het belang van de bank! Opnieuw!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!