Picnic International heeft in 2017 een verlies gedraaid van 45,5 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarrekening, die de holding boven de online supermarkt onlangs heeft ingediend. Een jaar eerder bedroeg het verlies nog 5,8 miljoen euro.

De rode cijfers van Picnic zijn het gevolg van ‘het enorme investeringsprogramma’ dat de online supermarkt heeft ingezet, stelt topman Michiel Muller. “Dat heeft voornamelijk te maken met de bouw van infrastructuur. We doen niet uit de doeken wat we precies waarin hebben geïnvesteerd, maar je kunt zien dat om een behoorlijk bedrag gaat.”

De omzet lag volgens Muller op zo’n honderd miljoen euro, een bedrag dat in 2018 ongeveer is verdubbeld. Picnic is volgens hem de afgelopen twee jaar ‘ongelooflijk hard gegroeid’, waarbij meerdere distributiecentra zijn geopend om capaciteit te creëren. “De komende jaren zullen we die capaciteit vullen met bestellingen.” Tegelijkertijd wordt er verder geïnvesteerd in groei. “Elke keer stellen we ons groeipad bij en gooien we investeringen in de strijd. Daarmee vergroten we onze capaciteit, maar verschuift de winstgevendheid misschien iets naar achter.”

Muller voorspelde vorig jaar dat Picnic in 2020 winstgevend zal zijn. “Als we alleen in Amersfoort zouden doen, waren we dat al lang geweest. Maar we kiezen een ander pad door steeds in nieuwe steden te openen”, stelt hij. De vraag wanneer Picnic winst maakt, houdt niet alleen de buitenwacht bezig. “Wij hebben daar wel een idee en plan bij. Maar je ziet nu nog heel duidelijk dat de kosten voor de baten uitgaan. Het verlies van vandaag is de winst van morgen.”

De online supermarkt doet nog geen uitspraken over de groei in 2019. Dat hangt volgens Muller voor een belangrijk deel af van de groei in het aantal steden. “En we zijn afgelopen jaar in Duitsland op een groeipad gesprongen. Daar gaat dit jaar ook veel gebeuren.”

Lees op RetailTrends meer over de winnaars (en verliezers) in de supermarktbranche.