Picnic 45,5 miljoen in het rood: 'Verlies van vandaag is winst van morgen'

Picnic 45,5 miljoen in het rood: 'Verlies van vandaag is winst van morgen'

Picnic International heeft in 2017 een verlies gedraaid van 45,5 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarrekening, die de holding boven de online supermarkt onlangs heeft ingediend. Een jaar eerder bedroeg het verlies nog 5,8 miljoen euro.

De rode cijfers van Picnic zijn het gevolg van ‘het enorme investeringsprogramma’ dat de online supermarkt heeft ingezet, stelt topman Michiel Muller. “Dat heeft voornamelijk te maken met de bouw van infrastructuur. We doen niet uit de doeken wat we precies waarin hebben geïnvesteerd, maar je kunt zien dat om een behoorlijk bedrag gaat.”

De omzet lag volgens Muller op zo’n honderd miljoen euro, een bedrag dat in 2018 ongeveer is verdubbeld. Picnic is volgens hem de afgelopen twee jaar ‘ongelooflijk hard gegroeid’, waarbij meerdere distributiecentra zijn geopend om capaciteit te creëren. “De komende jaren zullen we die capaciteit vullen met bestellingen.” Tegelijkertijd wordt er verder geïnvesteerd in groei. “Elke keer stellen we ons groeipad bij en gooien we investeringen in de strijd. Daarmee vergroten we onze capaciteit, maar verschuift de winstgevendheid misschien iets naar achter.”

Muller voorspelde vorig jaar dat Picnic in 2020 winstgevend zal zijn. “Als we alleen in Amersfoort zouden doen, waren we dat al lang geweest. Maar we kiezen een ander pad door steeds in nieuwe steden te openen”, stelt hij. De vraag wanneer Picnic winst maakt, houdt niet alleen de buitenwacht bezig. “Wij hebben daar wel een idee en plan bij. Maar je ziet nu nog heel duidelijk dat de kosten voor de baten uitgaan. Het verlies van vandaag is de winst van morgen.”

De online supermarkt doet nog geen uitspraken over de groei in 2019. Dat hangt volgens Muller voor een belangrijk deel af van de groei in het aantal steden. “En we zijn afgelopen jaar in Duitsland op een groeipad gesprongen. Daar gaat dit jaar ook veel gebeuren.”

Lees op RetailTrends meer over de winnaars (en verliezers) in de supermarktbranche.

Reacties

"Het verlies van vandaag is de winst van morgen".

De mooiste uitspraak van 2019 is al binnen.

Geplaatst door Bert Ysfogel op 10 januari 2019 om 16:20

Benieuwd naar het salaris dat de heer Mulder zich toekent ... geld uitgeven kunnen we allemaal, maar een bodemloze put vullen en dat investeren is andere koeklarie

Geplaatst door Bert Boefjes op 10 januari 2019 om 18:42

Tegenwoordig is het hoe meer verlies je draait hoe meer je bedrijf "waard" is.
Dan heb ik toch een bedrijf wat "geen donder waard" is, toch hou ik dat liever zo. "De gezonde winst van vandaag tezamen met de gezonde toestand en uitzicht van het bedrijf is de toekomst en werkgelegenheid voor morgen" Kan ik tenminste met een gerust hart gaan picknicken van het weekend ;-)

Geplaatst door HORACE Kuperus op 11 januari 2019 om 10:37

Wat ik me afvraag is waarom al die up-front investeringen meteen als kosten in de operationele winst (EBIT) komen. Als er gefundeerd vertrouwen is dat de verwachte explosieve groei gaat resulteren in winstgevende business, kunnen de investeringen toch worden geactiveerd? Wel net zo lekker voor het beeld in de P&L en je laat op de balans zien waarde te creëren, .....lijkt mij. Blijft natuurlijk feit dat al dit geld gefinancierd moet worden, dat getuigt wel van lef!

Geplaatst door Ben Hofenk op 11 januari 2019 om 10:47

Wat een vertrouwen in een gloeiende plaat, eens met Horace ik zou geen oog dicht doen, maar werk dan ook met eigen geld. Met het centen werk wat het is in de Supermarkt branche heb ik er geen vertrouwen in dat het ooit winstgevend wordt. Het gaat tegenwoordig om liquiditeit en wendbaarheid van een bedrijf en die is bij Picnic zwaar negatief. Ben Hofenk, hoezo lef, knap dat hij alles gefinancierd krijgt maar hij loopt echt geen risico en zal zeker niet hoofdelijk aansprakelijk zijn.

Geplaatst door Loes Konings op 11 januari 2019 om 12:07

Ik ben eens benieuwd wanneer Ahold-Delhaize instapt als groot aandeelhouder.

Geplaatst door Seb Seb op 14 januari 2019 om 10:07

Laatste nieuws

RetailTrends