HelloFresh is voorbij de miljard omzet, maar blijft verliesgevend

HelloFresh is voorbij de miljard omzet, maar blijft verliesgevend

HelloFresh heeft zijn omzet vorig jaar met zo’n 41 procent zien toenemen. De Duitse maaltijdboxaanbieder komt uit op een omzet van bijna 1,3 miljard euro, zo blijkt uit de voorlopige jaarcijfers.

Het afgelopen kwartaal telde HelloFresh voor het eerst meer dan twee miljoen actieve klanten. In de laatste drie maanden van het jaar werden wereldwijd 54,7 miljoen maaltijden bezorgd, wat een groei van 38,4 procent betekent ten opzichte van een jaar eerder.

Met de omzetgroei overtreft HelloFresh zijn eigen verwachtingen. In de Verenigde Staten is ruim 732 miljoen omzet geboekt, terwijl de internationale omzet boven de 543 miljoen euro ligt.

Buiten de Verenigde Staten was de maaltijdboxaanbieder voor het eerst het hele jaar winstgevend. Dat wil zeggen dat de aebitda uitkwam tussen de dertien en vijftien miljoen euro. In de Verenigde Staten is die echter 33 tot 35 miljoen negatief. Over het hele jaar is er een tekort van maximaal 58 miljoen, tegenover 70,1 miljoen euro een jaar eerder. Welk bedrag er daadwerkelijk onder de streep staat, is niet bekend.

HelloFresh heeft naar eigen zeggen ‘een zeer gezonde balans’. Aan het eind van 2018 was er geen bankschuld, was er 194 miljoen euro in kas en is er nog een ongebruikte kredietfaciliteit van tachtig miljoen euro.

Reacties

Een positieve EBITDA wil nog niet zeggen dat de boel winstgevend is. Dat is wat er uiteindelijk onder de streep overblijft. Ik houd mijn hart vast voor de HelloFreshes en Marley Spoons van deze wereld. Heb ze ook een tijdje gedaan.

Geplaatst door Rogier Hentenaar op 30 januari 2019 om 10:35

Ik denk dat het allemaal ‘doodgeboren kindjes’ zijn. De achterliggende klantbehoeften worden inmiddels stap voor stap onderkend door de reguliere supermarktaanbieders. Die verzinnen daar dan weer hun eigen oplossingen voor. Retail is imitation business. Jouw voorsprong duurt nooit lang en als je even niet oplet lig je onderuit. De succesfactoren blijven lokatie, inkoop- en verkoopkracht, logistieke efficiency en zaken als innovatief vermogen. Alles wat nieuwkomers kunnen, kunnen gevestigde krachten in principe ook(en meestal beter). Ze moeten het alleen zien, willen en (bovenal) doen!
Er zal dus nog heel wat geld onnodig worden verbrand.

Geplaatst door Ton Bos op 30 januari 2019 om 14:55

Laatste nieuws

RetailTrends