Amsterdam bestraft folderverspreiders die ja/ja-sticker negeren

Amsterdam bestraft folderverspreiders die ja/ja-sticker negeren

De gemeente Amsterdam gaat vanaf nu optreden tegen folderverspreiders die toch ongewenst reclamedrukwerk in de stad verspreiden. Vanaf vorig jaar mogen de folders alleen nog op de mat vallen bij inwoners met een ja/ja-sticker op de brievenbus.

Vanaf vorig jaar kunnen Amsterdammers met een ja/ja-sticker aangeven dat zij ongeadresseerd reclamedrukwerk willen ontvangen. Dit om de strijd tegen papierverspilling aan te gaan. Adverteerders hebben volgens de gemeente een jaar de tijd gehad om aan dit idee te wennen en gaat nu boetes uitdelen aan bedrijven die toch ongewenst folders verspreiden, schrijft Het Parool. De boete bedraagt vijfhonderd euro per verkeerd bezorgde folder.

Amsterdammers kunnen melding maken van verkeerde bezorgd drukwerk. Vorig jaar waren dat er zo’n tweeduizend. De gemeente richt zich in eerste instantie op de bedrijven waar de meeste meldingen over zijn ontvangen.

Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat negentien procent van de Amsterdamse brievenbussen is voorzien van een ja/ja-sticker. De huishoudens waar geen reclamedrukwerk meer wordt bezorgd, zijn goed voor een jaarlijkse besparing van 33 kilo papier per huishouden.

Ook in andere steden wordt nagedacht over de invoering van een ja/ja-sticker. Zowel Rotterdam als Utrecht hebben een mogelijke invoering aangekondigd. 

De invoering van de sticker begin vorig jaar zorgde voor veel onrust in de folderbranche en bij retailers. Brancheorganisaties MailDB, Netwerk VSP en Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen spanden eerder een rechtszaak tegen de invoering van de sticker aan. Zij waren niet blij met de maatregel, omdat het kleine ondernemingen belemmerde hun klanten te bereiken en het zo’n 2500 bezorgers in Amsterdam hun bijbaan kostte.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!