Dertig tot veertig procent van de supermarkten in de Benelux moet in de komende tien jaar zijn deuren sluiten. Door een verschuiving naar thuisbezorging van vooral nieuwe spelers komt de winstgevendheid van traditionele supermarktketens onder druk te staan. Dat blijkt uit een onderzoek van digital consultancybureau Duval Union Consulting, geschreven door voormalig ceo Nils van Dam van Unilever België.
Supermarkten komen volgens Van Dam onder meer in de problemen door de hoge vaste kosten in de sector, zo’n zestig tot zeventig procent van de omzet. Daarnaast is de nettomarge in de Benelux met gemiddeld drie procent al vrij laag, omdat vooral op prijs wordt geconcurreerd. Grote ketens hoeven daardoor maar gemiddeld zo’n drie procent van hun omzet aan nieuwe spelers te verliezen om hun marge onder de één procent te zien zakken, stelt Van Dam. “Dit betekent dat ongeveer dertig procent van de winkels verlies gaat draaien.”
Foodretail leek tot nu toe geen last te hebben van de verschuiving naar e-commerce en grote ketens openen nog steeds veel nieuwe vestigingen, zegt Van Dam. Maar door de komst van nieuwe spelers en de groei van online, zal die trend volgens hem snel omkeren. Waar ketens als Albert Heijn en Jumbo genoodzaakt zijn kosten te rekenen voor thuisbezorging, kunnen nieuwe toetreders dat gratis doen, omdat ze geen kosten aan bijvoorbeeld fysieke winkels hebben. "Bovendien verdienen ze vooral geld met de data die ze verzamelen en vervolgens doorverkopen aan adverteerders."
Fysieke supermarkten zullen volgens Van Dam alleen nog succesvol zijn in dichtbevolkte gebieden waar ook veel mensen werken. “Dan is het makkelijk om even snel iets te kopen.” Grote XL-supermarkten buiten de stad zullen volgens hem als eerste sneuvelen.
Co Mast 16 mrt, 16:09
Peter ter Hark 14 mrt, 17:29
Bert Ysfogel 14 mrt, 16:19
Laurens Sloot-Raaijen 14 mrt, 15:37
Hans van Tellingen 14 mrt, 12:53
Ed Tchai 14 mrt, 12:02