'Supermarkten zijn volgend slachtoffer van online'

'Supermarkten zijn volgend slachtoffer van online'

Dertig tot veertig procent van de supermarkten in de Benelux moet in de komende tien jaar zijn deuren sluiten. Door een verschuiving naar thuisbezorging van vooral nieuwe spelers komt de winstgevendheid van traditionele supermarktketens onder druk te staan. Dat blijkt uit een onderzoek van digital consultancybureau Duval Union Consulting, geschreven door voormalig ceo Nils van Dam van Unilever België.

Supermarkten komen volgens Van Dam onder meer in de problemen door de hoge vaste kosten in de sector, zo’n zestig tot zeventig procent van de omzet. Daarnaast is de nettomarge in de Benelux met gemiddeld drie procent al vrij laag, omdat vooral op prijs wordt geconcurreerd. Grote ketens hoeven daardoor maar gemiddeld zo’n drie procent van hun omzet aan nieuwe spelers te verliezen om hun marge onder de één procent te zien zakken, stelt Van Dam. “Dit betekent dat ongeveer dertig procent van de winkels verlies gaat draaien.”

Foodretail leek tot nu toe geen last te hebben van de verschuiving naar e-commerce en grote ketens openen nog steeds veel nieuwe vestigingen, zegt Van Dam. Maar door de komst van nieuwe spelers en de groei van online, zal die trend volgens hem snel omkeren. Waar ketens als Albert Heijn en Jumbo genoodzaakt zijn kosten te rekenen voor thuisbezorging, kunnen nieuwe toetreders dat gratis doen, omdat ze geen kosten aan bijvoorbeeld fysieke winkels hebben. "Bovendien verdienen ze vooral  geld met de data die ze verzamelen en vervolgens doorverkopen aan adverteerders."

Fysieke supermarkten zullen volgens Van Dam alleen nog succesvol zijn in dichtbevolkte gebieden waar ook veel mensen werken. “Dan is het makkelijk om even snel iets te kopen.” Grote XL-supermarkten buiten de stad zullen volgens hem als eerste sneuvelen.

Reacties 6


Ed Tchai 14 mrt, 11:02

Ik ben inderdaad ook bang, maar overtuigd, dat er de komende jaren in supermarkt land het een en ander gaat gebeuren.
Ik zie een verdere splitsing tussen functioneel en funshoppen. Het functionele assortiment zal steeds meer richting online gaan en daardoor komt er heel veel schapruimte vrij in de winkels waar het functionele assortiment een groot deel uitmaakt. Tijd voor nieuwe concepten en heroriëntering.
Let us re-invent Retail


Hans van Tellingen 14 mrt, 11:53

Wat een onzin: https://retailtrends.nl/item/51733/het-einde-van-de-online-supermarkt-en-het-gammele-verdienmodel-van-picnic


Laurens Sloot-Raaijen 14 mrt, 14:37

In het persbericht wordt gesproken dat de vaste kosten bij supermarkten 60-70% van de omzet zijn. Echt iedereen die ook maar een klein beetje zicht op het vak heeft weet dat dit onjuist is. Inkoopkosten verkochte goederen liggen vaak al op 70-75% van de omzet en dat zijn variabele kosten. Is natuurlijk vooral een gebrek aan inzicht bij de opstellers van het persbericht (Nils van Dam), maar ook Retailtrends mag wel iets kritischer zijn. Van een vakblad verwacht ik kritisch beoordelend vermogen ipv doorgeefluikje spelen.


Bert Ysfogel 14 mrt, 15:19

Vomar heeft vorig jaar een autonome omzetgroei van 7,3 procent geboekt. Daarmee is de supermarktketen naar eigen zeggen voor het tweede jaar de snelst groeiende supermarktketen van Nederland.

Het bovenstaande stond in Retailnews van 11 februari.

Vomar doet niet aan bezorgen en als je deze meneer moet geloven dat als Vomar 3% omzet verliest (dus van 7,3% slechts 4,3% groei) ze zo ongeveer op de rand van de afgrond staan. Ik denk dat deze meneer een "klein beetje" overdrijft.


Peter ter Hark 14 mrt, 16:29

Hele vreemde rekensom: 3% omzetverlies leidt tot een marge onder de één procent. Hoe moet dat dan met de wekelijkse schommelingen in de omzet? Wordt er in de zomervakantie dan geen geld verdiend? Of met de kerst extreem veel marge?


Co Mast 16 mrt, 15:09

Wat een onzin artikel, Nils van Dam kan volgens mij gewoon niet rekenen, of zijn artikel is geheel uit verband getrokken, kan mij niet voorstellen dat die Nils bij een consultancybureau werkzaam is.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!