Subway heeft vorig jaar 1108 filialen in de Verenigde Staten gesloten. Dat zijn er nog meer dan in 2017, toen de broodjesketen per saldo al 866 vestigingen in de thuismarkt kwijtraakte.

Subway sprak eerder de verwachting uit zo’n vijfhonderd vestigingen te sluiten. In 2016 deed de foodformule ook al 357 Amerikaanse locaties op slot. In totaal heeft Subway nu nog 24.798 winkels in de Verenigde Staten, tegenover 27.129 in 2016. De keten heeft de afgelopen jaren met teruglopende vergelijkbare omzetten te maken. Ook de resultaten van de marketingactiviteiten vallen tegen.

Subway richt zich niet meer op het aantal winkels, maar op de beste locaties, vertelde toenmalig ceo Suzanne Greco vorig jaar. “Het aantal winkels zegt niet alles, het gaat erom dat de onderneming groeit.” Expansiemogelijkheden liggen volgens de retailer vooral in het buitenland.

In Nederland ziet Subway nog groeimogelijkheden, onder meer op ‘non-traditionele’ locaties. Zo ging vorige maand in Slagharen de eerste vestiging in een pretpark open. De broodjesketen heeft meer dan tweehonderd winkels in ons land.