Subway sluit recordaantal van meer dan duizend winkels

Subway sluit recordaantal van meer dan duizend winkels

Subway heeft vorig jaar 1108 filialen in de Verenigde Staten gesloten. Dat zijn er nog meer dan in 2017, toen de broodjesketen per saldo al 866 vestigingen in de thuismarkt kwijtraakte.

Subway sprak eerder de verwachting uit zo’n vijfhonderd vestigingen te sluiten. In 2016 deed de foodformule ook al 357 Amerikaanse locaties op slot. In totaal heeft Subway nu nog 24.798 winkels in de Verenigde Staten, tegenover 27.129 in 2016. De keten heeft de afgelopen jaren met teruglopende vergelijkbare omzetten te maken. Ook de resultaten van de marketingactiviteiten vallen tegen.

Subway richt zich niet meer op het aantal winkels, maar op de beste locaties, vertelde toenmalig ceo Suzanne Greco vorig jaar. “Het aantal winkels zegt niet alles, het gaat erom dat de onderneming groeit.” Expansiemogelijkheden liggen volgens de retailer vooral in het buitenland.

In Nederland ziet Subway nog groeimogelijkheden, onder meer op ‘non-traditionele’ locaties. Zo ging vorige maand in Slagharen de eerste vestiging in een pretpark open. De broodjesketen heeft meer dan tweehonderd winkels in ons land.


 

Reacties

Elke nieuwe opening leverde weer instapgeld en meer franchisevergoeding op voor de investeerders/aandeelhouders (en toenemende concurrenten die hetzelfde trucje uithaalden). Die groei blijkt ten koste te zijn te gaan van de omzet van bestaande franchisnemers en renderen veel filialen niet meer. Nederland gaat dezelfde kant op, misschien nu nog niet maar als je leest wat er allemaal aan openingen staat aan te komen (van allerlei (fastfood/bezorg/restaurant concepten) dan komen hier ook de omzetten on der druk te staan.

Geplaatst door Bert Ysfogel op 1 mei 2019 om 18:32

Lekkere vers belegde vers gebakken broodjes wegzetten als een fast-food keten is iets van begin 2000 toen het hip was om slechte koffie te halen zolang er maar een groot label aan hangt. Nu zijn we terug bij de smaak en de beleving en kunnen ze sluiten en openen wat ze willen maar de klant heeft betere keuzes en hoeft dit niet meer.

Geplaatst door Hanky Panky op 1 mei 2019 om 23:19

Laatste nieuws









RetailTrends