Waar Rituals op let bij het 'ritualisen' van zijn winkels

Waar Rituals op let bij het 'ritualisen' van zijn winkels

Rituals Cosmetics wil zijn winkelimperium, dat nu bestaat uit zo'n 750 filialen, de komende tijd laten groeien naar duizend winkels. Onlangs werd bekend dat het merk ook definitief voet aan Aziatische grond zet met de opening van een winkel in Hong Kong deze zomer. Tijdens Changemakers in Retail sprak Richard Lems, director format & design bij Rituals, over hoe de vaste en bovendien duurzame winkelformule in elke winkel gehanteerd blijft.

Lems staat samen met Antoine Bulsink op het podium. Hij is eigenaar van Bulsink, een bedrijf dat verantwoordelijk is voor de bouw van winkels in Nederland, maar ook voor verschillende winkels over de grens. Ace & Tate, Levi's en Five Guys zijn onder meer merken waar Bulsink, naast Rituals, voor bouwt. Lems vertelt hoe de samenwerking met het bouwbedrijf de blauwdruk vormt voor alle vestigingen van Rituals. “In het buitenland heb je geen Bulsink, waardoor het een uitdaging is om ook daar de bouw Rituals-waardig te laten verlopen. Voordat je de betreffende partijen in het buitenland dezelfde manier van denken en werken hebt aangeleerd, ben je zo vijf á tien winkels verder.” Om de bouw zo goed...

Rituals Cosmetics wil zijn winkelimperium, dat nu bestaat uit zo'n 750 filialen, de komende tijd laten groeien naar duizend winkels. Onlangs werd bekend dat het merk ook definitief voet aan Aziatische grond zet met de opening van een winkel in Hong Kong deze zomer. Tijdens Changemakers in Retail sprak Richard Lems, director format & design bij Rituals, over hoe de vaste en bovendien duurzame winkelformule in elke winkel gehanteerd blijft.

Lems staat samen met Antoine Bulsink op het podium. Hij is eigenaar van Bulsink, een bedrijf dat verantwoordelijk is voor de bouw van winkels in Nederland, maar ook voor verschillende winkels over de grens. Ace & Tate, Levi's en Five Guys zijn onder meer merken waar Bulsink, naast Rituals, voor bouwt. Lems vertelt hoe de samenwerking met het bouwbedrijf de blauwdruk vormt voor alle vestigingen van Rituals. “In het buitenland heb je geen Bulsink, waardoor het een uitdaging is om ook daar de bouw Rituals-waardig te laten verlopen. Voordat je de betreffende partijen in het buitenland dezelfde manier van denken en werken hebt aangeleerd, ben je zo vijf á tien winkels verder.” Om de bouw zo goed mogelijk te laten verlopen, gaat in het eerste stadium een werknemer van Bulsink mee, die dient als consultant en aan de aannemer daar uitlegt hoe de winkels in Nederland gebouwd worden. “Het bedrijf is verantwoordelijk voor de bouw van zo'n vijfhonderd van onze filialen”, noemt Lems. “Het wiel hoeft in het buitenland niet nog eens opnieuw uitgevonden te worden.”

Duurzame investeringen
Termen die de afgelopen jaren steeds populairder zijn geworden onder retailers bij de bouw van hun winkels zijn duurzaamheid en circulair bouwen. Steeds vaker wordt er gekeken hoe materialen hergebruikt kunnen worden, maar ook naar hoe panden flexibel ingezet kunnen worden. Toen Lems 12,5 jaar geleden in dienst kwam bij Rituals besteedde het merk al aandacht aan deze twee gebieden. Onbewust, merkt hij op, maar het was toen ook nog niet zo’n belangrijk punt op de agenda van retailers. “De insteek van Rituals was en is nog altijd om te kijken naar investeringen op lange termijn. Dit kost in het begin meer geld, maar uiteindelijk heeft zo’n investering een langere houdbaarheidsdatum, waardoor het zowel financieel gezien als qua duurzaamheid voordeliger is.” 

De investeringen waar Lems over vertelt gaan over zaken als digitalisering in de winkels, waardoor het gebruik van papier wordt teruggedrongen, en de airco en het licht die automatisch uitgaan als er niemand meer in het pand aanwezig is. Ook wijst hij naar de keuze voor duurzame materialen. Zo wordt er in de winkels gebruikgemaakt van bakstenen afkomstig van oude, gesloopte huizen. “En je vindt driftwood in het design van onze winkels. Hout dat komt van afgebroken huisjes in Polen en in onze winkels een tweede leven krijgt. Sowieso geldt voor alle materialen dat Rituals weet waar het vandaan komt en dat de slimste keuzes zijn bekeken op circulair en sustainable gebied.” Tenslotte benoemt Lems het hergebruik van materialen van winkels die gesloten of verplaatst worden. “We kijken welke elementen we eruit kunnen halen zonder dat het hun waarde verliest.”

Inspiratiebron
De inspiratie voor onder meer het ontwerp van de winkels wordt vooral gehaald tijdens reizen naar buitenlandse steden. De meeste trends worden niet opgepikt bij grote warenhuizen, maar juist bij kleine boetiekjes in steden als Londen, New York en Tokio. Maar soms wordt er ook op onverwachte plekken inspiratie opgedaan. Zo merkte Lems onlangs tijdens een bezoekje aan een autodealer een materiaal op, dat iets weg heeft van marmer. “Dat materiaal is nu doorgevoerd in het design van de winkels. Het oppikken van een trend kan dus echt overal zijn. Het begint bij het opmerken van een mooi materiaal, waarna we gaan kijken hoe we het kunnen ‘ritualisen’. Daarbij worden vragen gesteld als: waar komt het materiaal vandaan? En is de interieurbouwer bijvoorbeeld in het bezit van de juiste duurzame certificaten? Voldoet het materiaal aan onze eisen, dan gaan we ermee aan de slag.”

Waar Rituals op het niveau van duurzaamheid in zijn winkels naartoe wil, vindt Lems moeilijker te zeggen dan wanneer je spreekt over productniveau. Duurzaam materiaal dat er nu voorhanden is, was er twee jaar geleden misschien nog niet, dus het is volgens hem vooral afhankelijk van hoe snel de markt op dat gebied gaat. Lems sluit zijn verhaal af met de benadrukking dat Rituals de komende tijd in ieder geval verder gaat met het zetten van stappen op het gebied van duurzaamheid en circulair bouwen. “Kleine stappen wellicht”, stelt hij. “Maar daar richten we ons ook op. Sommige retailers verdrinken in wat er op deze gebieden allemaal mogelijk is en willen te veel in één keer doen.” Volgens hem is het daarom beter groot te denken maar wel eerst klein te beginnen. “En”, benadrukt hij daarbij, “in ieder geval een begin te maken.” 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!