De Belgische tak van Blokker maakt al jaren verlies. De nieuwe ceo van Blokker België, Geert Kampschoër, wijt dat voornamelijk aan het feit dat 'Blokker zich in België manifesteerde als een Nederlands bedrijf'. Dat vertelt hij in een interview met De Tijd

Zo werden alle ideeën en producten vanuit Nederland door België overgenomen. "Het Nederlandse Monopoly, met de Amsterdamse Kalverstraat, lag in de rekken van de Belgische winkels." Om beter aan te sluiten bij de Belgische consument, heeft Kampschoër besloten dat Nederland niet langer bepaalt hoe de Belgische winkelinrichting eruit ziet. Dat wordt vanaf februari bepaald door de Belgische inkoopafdeling. "Historisch zien we dat Nederlandse klanten meer aandacht hebben voor elektro en huishoudproducten, de Belg heeft van oudsher meer interesse in alles wat met koken, tafelen, wonen en decoratie te maken heeft. Die verschillen willen we weer meer benadrukken in ons gamma en communicatie."

Blokker opende afgelopen week een nieuw winkelconcept in België: de stadwinkel in het centrum van Leuven. "Met deze pilotstore willen we inspelen op de trend van verstedelijking en nieuwe klanten aantrekken, die op wandelafstand wonen en geregeld over de vloer komen", vertelt Kampschoër. De winkel beslaat de helft van een normale Blokker-winkel en de winkel verkoopt kleinere artikelen. Als Blokker daar zijn verwachte omzet en winstmarge behaald, zal het concept verder uitgerold worden.