Blokker België 'te Nederlands'

Blokker België 'te Nederlands'

De Belgische tak van Blokker maakt al jaren verlies. De nieuwe ceo van Blokker België, Geert Kampschoër, wijt dat voornamelijk aan het feit dat 'Blokker zich in België manifesteerde als een Nederlands bedrijf'. Dat vertelt hij in een interview met De Tijd

Zo werden alle ideeën en producten vanuit Nederland door België overgenomen. "Het Nederlandse Monopoly, met de Amsterdamse Kalverstraat, lag in de rekken van de Belgische winkels." Om beter aan te sluiten bij de Belgische consument, heeft Kampschoër besloten dat Nederland niet langer bepaalt hoe de Belgische winkelinrichting eruit ziet. Dat wordt vanaf februari bepaald door de Belgische inkoopafdeling. "Historisch zien we dat Nederlandse klanten meer aandacht hebben voor elektro en huishoudproducten, de Belg heeft van oudsher meer interesse in alles wat met koken, tafelen, wonen en decoratie te maken heeft. Die verschillen willen we weer meer benadrukken in ons gamma en communicatie."

Blokker opende afgelopen week een nieuw winkelconcept in België: de stadwinkel in het centrum van Leuven. "Met deze pilotstore willen we inspelen op de trend van verstedelijking en nieuwe klanten aantrekken, die op wandelafstand wonen en geregeld over de vloer komen", vertelt Kampschoër. De winkel beslaat de helft van een normale Blokker-winkel en de winkel verkoopt kleinere artikelen. Als Blokker daar zijn verwachte omzet en winstmarge behaald, zal het concept verder uitgerold worden. 

Reacties

dit advies zou Nederland ook ter harte moeten nemen.

Geplaatst door coen kouwenhoven op 20 juni 2019 om 10:31

Chapeau voor deze conclussie! dit gaat al 10 jaar lang zo! De Belgische consument is echt een andere consument dan in Nederland. Om maar niet te spreken over de verschillen BINNEN Belgie. Vlaams, Waals en tweetallig. Dit WAS bij Blokker bekend. Oude gedienden (inkopers en het team van Blokker Belgie zelf) en zelf leveranciers wisten/weten dit. En ook gewaarschuwd. Maar ja als je alles wegbezuinigd en geen oog meer hebt voor de realiteit dan krijg je dit. Toch knap dat deze Geert (..of zou 't 'Gulle Geert' zijn..?) dit constateerd. Knap hoor. Echt gestudeerd hiervoor.....Zo jammer.....

Geplaatst door jan Desperate op 20 juni 2019 om 11:25

"Historisch zien we dat Nederlandse klanten meer aandacht hebben voor elektro en huishoudproducten, de Belg heeft van oudsher meer interesse in alles wat met koken, tafelen, wonen en decoratie te maken heeft."

Geert Kampschoër schuift met z'n 'nieuwe Belgische Blokker' gewoon heel sterk richting Casa. Gaat 'm niet worden.

@Jan Desperate, de Nederlandse consument en de Vlaamse / Belgische consument verschillen écht niet zoveel als jij hier aangeeft. Ik ben zelf Nederlander in Vlaanderen en dat verschil valt echt reuze mee. Wat de Belg / Vlaming wel doet? Meer geld uitgeven aan kwaliteit en laat nu dat iets zijn waarvoor je juist niet naar de Blokker gaat.

Geplaatst door Seb Seb op 20 juni 2019 om 13:08

Aanvullend op mijn reactie hierboven. Waar ik mij overigens behoorlijk over irriteer is dat een 'bompa' als Geert Kampschoër weer van bovenaf het format van Blokker aanpast. WEER een nieuw concept.

Wat mij opvalt bij alle retailers die de laatste 2 jaar zijn omgevallen, is de laksheid om fatsoenlijk marktonderzoek te doen.

Alsof 1 testwinkel de toekomst kan bepalen voor de gehele keten. Had deze test dan gedaan op de Meir in Antwerpen, ipv in Leuven. Leuven is immers alles behalve een 'doorsnee' Vlaamse stad.

Geplaatst door Seb Seb op 20 juni 2019 om 13:20

Albert Heijn heeft net succes in België met een Nederlands assortiment. Verschillen tussen beide landen worden overdreven, om strategische fouten uit het verleden te camoufleren. Denk dat Blokker zowel in Nederland als België zich goed moet bezinnen wat het nog wilt zijn

Geplaatst door John Michiels op 20 juni 2019 om 15:27

Laatste nieuws

RetailTrends