De toekomst van MS Mode, America Today en Coolcat

Het was een roerig jaar voor Coolinvestments. Coolcat ging failliet, maar keerde ook weer terug. MS Mode en America Today slaan zich door moeilijke tijden heen. Mede-eigenaar Jonathan Kahn en ceo Peter van Kampen van America Today en MS Mode praten ons bij over het afgelopen jaar, maar vooral over de toekomst.

Het was een roerig jaar voor Coolinvestments van Roland Kahn. Zijn kindje Coolcat ging failliet, maar keert ook weer terug. MS Mode en America Today slaan zich door moeilijke tijden heen. Mede-eigenaar Jonathan Kahn van Coolinvestments en ceo Peter van Kampen van America Today en MS Mode praten ons op het hoofdkantoor bij over het afgelopen jaar, maar vooral over de toekomst.

MS Mode en America Today
Damesmodeketen MS Mode is de belangrijkste formule van Coolinvestments. De keten was vorig jaar goed voor een omzet van ruim 126 miljoen euro, die voor het grootste deel behaald werd in de 217 fysieke winkels. 96 daarvan zitten in Nederland, de rest in Frankrijk (67), Spanje (27), België (23) en Luxemburg (5). En dan is er nog de webshop, goed voor 12,4 procent van de omzet, waar dat een jaar eerder nog 10,2 procent was. De webwinkel is bovendien winstgevend, zegt Van Kampen, zowel bij MS Mode als bij America Today. “In die zin blijven we ouderwetse retailers. Als we een winkel openen, moet die ook geld opleveren. Elk kanaal moet winstgevend zijn.”

Voor beide formules geldt dezelfde benadering: slecht draaiende winkels gaan op slot, op goede plekken gaan nieuwe open. Per saldo verwacht Van Kampen een afname van het winkelbestand, vanwege een sterkere focus op online. “Maar de winkels die we toevoegen, zullen per meter meer opleveren.” De focus verschuift in de winkelstraat duidelijk naar grotere steden. America Today vertrok uit Doetinchem, Emmen en Sittard en opende in Gent, Luxemburg Stad en Oberhausen. Drie grote, maar ook drie buitenlandse steden dus. “Voor America Today ligt de focus voor uitbreiding in Duitsland”, zegt Van Kampen. Momenteel heeft de formule daar twee winkels. MS Mode wil blijven groeien in alle landen waar het actief is.

America Today als blauwdruk voor MS Mode
Hoewel MS Mode de meeste omzet bijdraagt, noemen Kahn en Van Kampen America Today de meest succesvolle formule van de groep. Gelet op de ebitda van 2018 (2,7 tegenover één miljoen) klopt dat, maar dat is niet het enige. Zo wijst Van Kampen op de online ontwikkeling, waar America Today verder mee is. “MS Mode heeft daar een achterstand opgelopen, onder meer door het faillissement in 2016. Maar ook de doelgroep van America Today leent zich daar beter voor.” Dat blijkt ook wel, want die keten haalt al bijna twintig procent van zijn omzet uit de webwinkel, een percentage boven het marktgemiddelde van zo'n vijftien procent. Verder is inmiddels vrijwel het gehele winkelbestand van de op jongeren gerichte keten, dat 67 winkels beslaat, van een facelift voorzien. Slechts drie of vier moeten hun uiterlijke update nog krijgen. Bovendien wijst Kahn op de introductie van RFID. “Daardoor hebben we nu een voorraadbetrouwbaarheid van 98, 99 procent, tegenover traditioneel rond de zestig. Binnen een halfuur heb je de hele winkelvoorraad geteld.” De volgende stap is om al deze vernieuwingen door te voeren bij MS Mode, want de learnings bij America Today gelden als blauwdruk voor de zusterketen.

De tweede helft van 2018 verliep voor beide formules beduidend minder dan de eerste. Belangrijke oorzaak was, hoe kan het ook anders, het weer. America Today heeft daar minder last van dan MS Mode, omdat basics die minder seizoensgebonden zijn relatief belangrijk zijn. Hoewel het weer een ingewikkeld probleem blijft, spelen de modeketens er wel op in met zogenoemde ‘mooi- en slechtweerscenario’s’. Vooral op de stationswinkels in Utrecht en Amsterdam is dat goed mogelijk, zegt Van Kampen. “Die zijn zo ingesteld dat een wand met regenjassen in een paar dagen kan worden veranderd naar shorts en T-shirts.” Verder komen collecties tegenwoordig later binnen, maar nog steeds blijft zomerkleding liggen als de lente langzaam op gang komt. De verschuiving van consumentengedrag richting buy now, wear now noemt Van Kampen de belangrijkste oorzaak. “We hebben er last van, maar de promotiespiraal waar de hele branche in zit vind ik een veel groter probleem. Vanaf Black Friday tot na de Kerst is de hele markt aan het afprijzen. Daar moeten we echt een oplossing voor verzinnen.”

Coolcat
Hoe zat het ook alweer met Coolcat? Het geesteskind van Roland Kahn moest er dit jaar na veertig jaar de brui aan geven, vanwege aanhoudende verliezen. De leegverkoop van de voorraden is momenteel nog gaande en naar verwachting gaat eind september de laatste winkel op slot. Het merk werd na zijn faillissement snel ondergebracht bij de bv waar ook America Today onder valt, om het in ieder geval binnen de familie te houden. 

Op 1 oktober keert Coolcat terug als webwinkel voor kinderkleding van alleen het eigen merk. Die staat dus ook geheel los van de junior-collectie van America Today, benadrukt Van Kampen. “Coolcat kan de logistiek, HR, finance en systemen van America Today gebruiken, maar staat verder op zichzelf.” Om dat te illustreren, is in het hoofdkantoor in Diemen zelfs speciaal een wand gezet tussen het kantoor van Coolcats inkoopteam en dat van America Today, om ze ook optisch te scheiden. De inkoop van de nieuwe collectie wordt gedaan door dezelfde mensen die in het verleden ook de juniorcollectie van Coolcat verzorgde. 

De collectie komt naast een eigen webshop ook bij Wehkamp. Daarnaast verkent Coolcat voorzichtig al de mogelijkheden voor een fysieke terugkeer. De Coolcat-collectie komt bij wijze van test in een aparte shop-in-shop bij de nieuwe America Today-winkel in Alkmaar te liggen. Bij succes komen er misschien meer shop-in-shops, maar opnieuw een winkelketen in de markt zetten is op korte termijn niet waarschijnlijk. Ook het plan om in de voormalige Coolcat-panden een nieuwe formule te starten onder de vlag van oud-V&D-label Soho is voorlopig van de baan. “Daar wilden we een outletformule van maken”, legt Kahn uit. “We hebben er uitgebreid naar gekeken, maar voor nu zien we het niet als een haalbaar concept. We hebben besloten ons te focussen op de online outlets.” 

En verder… (Prijzencircus, To Be Dressed, Frendz)
Die online outlets, dat zijn het recent overgenomen To Be Dressed en Prijzencircus, het voormalige uitverkoopfestijn van V&D dat dit najaar in een nieuw jasje terugkeert. Prijzencircus wordt een online outlet in het middensegment, zowel om voorraden van de Coolinvestments-ketens als andere partijen te verkopen. “En niet alleen voor mode, maar breder, zoals V&D ook meer bood dan alleen mode”, zegt Kahn. “Niet alleen fashionspelers hebben te kampen met veel voorraden, de retail in het algemeen heeft daar last van.” Of Prijzencircus ook weer direct wordt gelinkt aan de V&D-webwinkel, kan het duo nog niet zeggen. Net zomin als over eventuele plannen met andere merken uit de V&D-stal, zoals Soho en Liv. 

De herstart van Prijzencircus heeft ook te maken met de groeiende rol van onlineplatforms. Om diezelfde reden werd vorig jaar V&D in die vorm terug in de markt gezet en kocht Coolinvestments To Be Dressed, een outletplatform voor het hogere segment. “Waarom zou je alles via andere platforms verkopen, als je er ook zelf een kunt runnen”, zegt Kahn. Een platform dat niet helemaal uit de verf kwam zoals gepland, is Frendz, in 2017 gelanceerd als socialcommerce-app. “Daarvoor was het in Nederland nog iets te vroeg”, concludeert Kahn nu. Daarom heeft Frendz de focus verlegd naar influencermarketing. Frendz verzorgt activaties voor merken, bedrijven en events en heeft daarmee nu een gecombineerd bereik van zes miljoen consumenten.

Zo heeft Coolinvestments inmiddels een groot en gevarieerd palet aan modemerken opgebouwd. Je zou het haast vergeten, maar ook lingeriemerk Sapph valt daar nog onder. Dat label is actief in meer dan tien landen. In Nederland zijn er honderd verkooppunten en twee outletwinkels. En dan is er nog het roemruchte Schoolcampus, ook weer uit de V&D-stal. Die zien we jaarlijks terug bij Albert Heijn, Hudson’s Bay en Blokker en is volgens Kahn succesvol. Op de vraag of de groep binnenkort nog meer merken mag verwelkomen, antwoordt hij geheimzinnig: “Al zou dat zo zijn, dan kon ik het je niet vertellen.” Maar de investeringen zullen voornamelijk gericht zijn op het bestaande merkenportfolio. “In principe zijn we druk zat.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen