Na communicatie via spraakassistenten is het ontstaan van fysieke avatars de volgende stap voor retailers en merken. Dat stelt co-auteur Sander Duivestein van het rapport De synthetische generatie in het septembernummer van RetailTrends.
Jongeren gaan graag een relatie aan met de virtuele vertegenwoordiger van een merk, zolang er een goed verhaal achter zit, stelt Duivestein. Als voorbeeld noemt hij KFC met zijn icoon Colonel Sanders. De overleden oprichter van de fastfoodketen leeft voort op Instagram en heeft daar 1,4 miljoen volgers, die met hem het gesprek kunnen aangaan. “Daardoor wordt een bepaald gevoel rondom KFC gecreëerd waarbij jongeren zich erg prettig voelen”, zegt Duivestein.
Colonel Sanders zit nu alleen op Instagram, maar een volgende stap is volgens Duivestein dat hij bij mensen in de woonkamer komt. Zoals praten met Google Home of Apples Siri nu al normaal is, is het volgens de trendwatcher een kwestie van tijd dat die stem een menselijk lichaam krijgt. “Zodra je als consument echte emotie voelt als je met een merk interacteert, maakt het niet uit of het echt of nep is”, stelt hij. “Dat loopt dan naadloos door elkaar heen.”
In het septembernummer van RetailTrends staat een uitgebreide analyse over de synthetische generatie, die 32 procent van de wereldbevolking uitmaakt. Voor hen vormen echt en nep, digitaal en analoog één synthetisch geheel. Klik hier om het volledige verhaal te lezen.
Reacties 0