Kwart slachtoffers aankoopfraude kocht bij (nep)webshop

Kwart slachtoffers aankoopfraude kocht bij (nep)webshop

Oplichting bij onlineaankopen gebeurde vorig jaar vooral op sites voor tweedehandsspullen. Maar daarna komen webshops, die vaak nep bleken te zijn. Dat blijkt uit het onderzoek Digitale Veiligheid & Criminaliteit, dat het CBS in het najaar van 2018 als pilot heeft uitgevoerd in samenwerking met de politie.

De grootste groep slachtoffers (42 procent) had iets gekocht op een site voor tweedehandsspullen. 24 procent had de bestelling bij een (nep)webwinkel gedaan. Ook bij aankopen op webshops als Amazon, Alibaba, of via sociale media ging het weleens mis. De opgelichte kopers hadden vooral kleding, schoenen of accessoires gekocht (dertig procent), of elektronica zoals mobiele telefoons of laptops (twintig procent). 

Eén op de tien slachtoffers heeft de schade vergoed gekregen. Een derde had na het incident minder vertrouwen in digitale veiligheid. Vier op de tien slachtoffers hadden ook emotionele gevolgen na het delict.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!