'IKEA staat symbool voor wegwerpcultuur'

'IKEA staat symbool voor wegwerpcultuur'

De Belgische econoom Geert Noels ziet niets in snelle groei in retailland. Het mag allemaal wel een tandje minder, vindt hij. "Want groei werkt op een zeker moment zelfvernietigend", zegt hij in het novembernummer van RetailTrends.

Noels ziet bedrijven steeds groter en machtiger worden. Dat betekent volgens hem de doodsteek voor gezonde concurrentie. Hij wijst naar de Amerikaanse supermarktketen Walmart, die wat omzet betreft het grootste bedrijf ter wereld is. "Het volledige logistieke proces wijzigt. De consumenten zullen zich overwegend met de auto verplaatsen. Andere lokale winkels zullen minder klanten lokken, omdat niemand nog in de stadscentra zijn aankopen doet, maar in grote shoppingcentra aan de rand van de stad."

In Europa hekelt Noels het Zweedse woonwarenhuis IKEA, dat volgens hem net als Decathlon de branche op zijn kop heeft gezet. In tegenstelling tot Decathlon, dat volgens Noels veel sporten heeft gedemocratiseerd, ziet hij bij IKEA geen positieve impact op de maatschappij. "Ze doen veel moeite om zichzelf als duurzaam te verkopen, maar dat zie ik niet zo. IKEA staat voor mij symbool voor de wegwerpcultuur. Een oude Vlaamse uitdrukking is 'de meubels redden'. Nu zijn meubels wel het laatste wat je zou redden, want die zijn niets meer waard." Lees hier het artikel in RetailTrends.

Reacties

Eindelijk een econoom die doorheeft dat groei niet oneindig is. Helaas jammer dat ook deze econoom wel iets signaleert, echter is dit al veel te laat, en ik vraag mij af of deze econoom ook een realistische oplossing kan aandragen voor het probleem. Want roepen dat er een probleem is, dat is één, maar hoe het op te lossen is een geheel ander verhaal.
Mijns inziens ligt hier een steeds groter wordende taak voor overheden en wet en regelgevingen om te zorgen dat multinationals de duimschroeven worden aangedraaid en het mkb meer ruimte moet kunnen krijgen. Grote out-let stores en mega supermarkten mogen gewoon geen vergunning kunnen krijgen, groeiprocessen binnen franchise organisaties moeten aan banden worden gelegd tot een bepaald maximum, en de 24uurs economie moet stoppen. Maar dan nog zullen we de klant niet meer gemakkelijk naar de stenen winkel krijgen.
Daarnaast zal er voor vastgoedmaatschappijen een regelgeving moeten komen waarin een limiet aan huurprijzen moet worden gesteld zodat kleinere ondernemingen weer gezond kunnen concurreren en fatsoenlijke boterham kunnen verdienen!

Geplaatst door A F op 9 oktober 2019 om 14:14

Laatste nieuws









RetailTrends