De Belgische econoom Geert Noels ziet niets in snelle groei in retailland. Het mag allemaal wel een tandje minder, vindt hij. "Want groei werkt op een zeker moment zelfvernietigend", zegt hij in het novembernummer van RetailTrends.

Noels ziet bedrijven steeds groter en machtiger worden. Dat betekent volgens hem de doodsteek voor gezonde concurrentie. Hij wijst naar de Amerikaanse supermarktketen Walmart, die wat omzet betreft het grootste bedrijf ter wereld is. "Het volledige logistieke proces wijzigt. De consumenten zullen zich overwegend met de auto verplaatsen. Andere lokale winkels zullen minder klanten lokken, omdat niemand nog in de stadscentra zijn aankopen doet, maar in grote shoppingcentra aan de rand van de stad."

In Europa hekelt Noels het Zweedse woonwarenhuis IKEA, dat volgens hem net als Decathlon de branche op zijn kop heeft gezet. In tegenstelling tot Decathlon, dat volgens Noels veel sporten heeft gedemocratiseerd, ziet hij bij IKEA geen positieve impact op de maatschappij. "Ze doen veel moeite om zichzelf als duurzaam te verkopen, maar dat zie ik niet zo. IKEA staat voor mij symbool voor de wegwerpcultuur. Een oude Vlaamse uitdrukking is 'de meubels redden'. Nu zijn meubels wel het laatste wat je zou redden, want die zijn niets meer waard." Lees hier het artikel in RetailTrends.