Voor de nieuwe bedrijfskleding van Albert Heijn vroeg de supermarktketen zijn winkelpersoneel om foto’s in ondergoed of strakke sportkleding in een app te uploaden. “Bizar. Albert Heijn heeft helemaal geen grondslag om zijn werknemers dit op te leggen”, zegt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) tegwn het NRC. De supermarktketen liet gisterenavond weten met de pilot te stoppen.
De test met de app werd als eerste gedraaid in een supermarkt in Nijmegen. “We willen niet dat iemand in te grote, of te kleine kleding loopt”, is het argument van de supermarktketen. Mochten werknemers niet met de pilot mee willen doen, dan kunnen ze hun maat doorgeven aan de supermarktmanager.
Het uploaden van de foto’s zorgt voor ongemak bij de werknemers. De woordvoerder van Albert Heijn ziet dat als goede reuring, die ‘meegenomen wordt in de evaluatie’. “Het is immers vrijwillig", zo klinkt het. De mail die aan de werknemers in Nijmegen is verstuurd en die in handen is van het NRC, vertelt echter dat het deelnemen aan de pilot ‘essentieel en verplicht’ is.
De persoonsgegevens worden verzameld voor een juiste maatbepaling. De app zet de gegevens door naar Albert Heijn. Dat baart de AP zorgen. “Het levert een bizarre database op van medewerkers van Albert Heijn, ín ondergoed”, vertelt een woordvoerder van het AP. Het is bovendien niet mogelijk om vrij toestemming te geven, door de hiërarchische relatie met de werkgever, legt de woordvoerder uit. “De pasmaat kan ook op een minder ingrijpende manier bepaald worden, zónder foto in ondergoed.”
Jan Baars 26 nov, 16:52