Bezorgschaamte geen punt voor meeste Nederlanders

Bezorgschaamte geen punt voor meeste Nederlanders

Het overgrote deel van de Nederlandse consumenten heeft geen last van bezorgschaamte, blijkt uit onderzoek van Otto naar duurzaamheid in de bezorgingsbranche. Slechts 22 procent geeft aan last te hebben van het fenomeen.

Van de 78 procent die aangeeft geen last van bezorgschaamte te hebben, is iets meer dan de helft man. Millennials (26- tot 35-jarigen) blijken zich vaker te schamen voor hun bestelgedrag dan andere leeftijdsgroepen. 

Ondanks het lage percentage dat aangeeft last te hebben van bezorgschaamte, lijkt het er volgens Otto toch op dat Nederlanders rekening houden met het klimaat als het op online bestellingen aankomt. Ruim de helft van de deelnemers gaf aan één of minder pakketjes per maand te bestellen, gevolgd door 39,8 procent die twee tot vijf pakketjes per maand bestelt. Vrouwen bestellen gemiddeld meer pakketjes dan mannen en jongeren meer dan ouderen. 

Tot slot blijkt dat ongeveer de helft van de respondenten wel duurzamer zou willen shoppen en dat lagere prijzen hen daarin zouden stimuleren. Daarnaast heeft de consument behoefte aan informatie die aangeeft welke producten, merken en winkels duurzaam zijn. Webshops kunnen hierop inspelen door duidelijk met de klant te communiceren welke maatregelen zijzelf nemen om hun impact op het milieu te verkleinen. 
 

Reacties 3


Sjaak van de Wiel 19 dec, 22:39

Zet overal het woordje schaamte achter en je verzint een probleem dat nog niet bestond. Wat een onzin!


Frans Baten 19 dec, 12:07

Helemaal eens met vorige reactie. Er staan genoeg panden leeg en scheelt enorm veel km's en uitstoot. Tegen een meerprijs(vervuilingsbijdrage) kunnen mensen het alsnog thuis geleverd krijgen.


Jacqueline Boogie 19 dec, 11:24

Er moet in elke wijk een gebouw worden neergezet waar klanten huin pakketten kunnen ophalen aan het eind van de dag. Het gevolg is dat er geen bussen meer door de straten rijden, het verkeer hierdoor afneemt, verder wordt het consumenten gedrag beter. NU bestellen ze vaak, zijn niet thuis, dan gaat het naar een pick-up point, daar ligt het één tot twee weken, dan halen ze het niet af, gaat het weer terug naar de afzender,...….…...dat gaat en moet een keer stoppen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!