'Webshops mikken met kredietverlening op kwetsbare consument'

'Webshops mikken met kredietverlening op kwetsbare consument'

Webwinkels verdienen goud geld aan klanten die ervoor kiezen gespreid te betalen, door de hoge rentes en afbetalingsboetes. Sommige webshops richten zich met hun kredietverlening zelfs bewust op kwetsbare consumenten, zeggen critici tegen RTL Z

Bij ‘gespreid betalen’ betaalt de consument een product in tenminste twee, maar vaak meer termijnen af. Veel webshops vragen hiervoor een rente van veertien procent. Op een televisie van duizend euro die in 54 maanden afbetaald wordt, zit dan al snel meer dan driehonderd euro rente. Wehkamp heeft zelfs een apart zusterbedrijf opgezet voor kredietverlening, waaruit acht procent van de totale omzet komt, zo blijkt uit het jaarverslag van 2019. 

Maandag riep minister Hoekstra van Financiën webwinkels op om de vele klanten met een betalingsachterstand aan te pakken. De minister vindt het aantal mensen die iets kopen, achteraf betalen en betalingsachterstanden hebben 'onacceptabel hoog'. 

Volgens Marco Florijn van de vereniging van schuldhulpverleners NVVK staan webshops niet te springen om deze klanten aan te pakken. "Deze webwinkels zoeken via open data naar postcodegebieden waar veel schulden worden gemaakt en bieden deze consumenten producten op afbetaling aan", aldus Florijn tegen RTL Z. Ook Tweede Kamerlid Martin Wörsdörfer (VVD) zegt hiervan op de hoogte te zijn. "Ik hoor over partijen die zich op die manier bewust richten op kwetsbare consumenten." Hij noemt geen namen van webshops, bij gebrek aan hard bewijs.

In een gesprek met Radio 1 pleit Nibud-directeur Arjen Vliegenthart voor een verlaging van de wettelijke rente en de verplichting voor webwinkels om de kredietwaardigheid van toekomstige klanten te controleren. Hij vindt het merkwaardig dat de regels op tal van manieren strenger zijn geworden, bijvoorbeeld voor telefoonabonnementen, behalve voor webwinkels.

Wehkamp ontkent tegenover de nieuwssite gericht te mikken op kwetsbare mensen, die vaak leningen afsluiten. De webshop zegt er juist ‘van alles aan te doen’ om hoge schulden bij klanten te voorkomen. Belangenvereniging voor webwinkels Thuiswinkel.org was dinsdagochtend (nog) niet bereikbaar voor commentaar.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!