'Nederland is koploper pakketjes retourneren'

'Nederland is koploper pakketjes retourneren'

Het aantal pakketjes dat teruggestuurd wordt, nam afgelopen jaar in heel Europa toe. Dat blijkt uit onderzoek van DPD. Nederland is met een retourpercentage van dertien procent koploper. In Europa steeg het retourpercentage naar tien procent.

In Nederland komt het gros van de retouren uit het fashionsegment (44 procent). Al is het wel een categorie waar het aantal retourzendingen afgelopen jaar met zeven procent daalde, vergeleken met een jaar eerder. De grootste stijging in Nederland is afkomstig uit het elektronicasegment, waar een stijging van vijf procent werd genoteerd. 

29 procent van de Nederlanders geeft aan dat de optie om gratis te retourneren de belangrijkste afweging is bij het plaatsen van een bestelling. Is het retourneren betaald, dan haakt 75 procent van de Nederlanders af. 

Ook in andere Europese landen werd meer geretourneerd. In Duitsland. Ierland, Polen en Zwitserland kwam twaalf procent van de pakketten terug.

Reacties 8


Jeffry Kuperus 8 jan, 10:35

Er moet een milieu wet komen dat retourneren altijd belast wordt. Het klakkeloos heen en weer blijven zenden is immers schadelijk voor het mileu. Niet alleen door de CO2 uitstoot van het vervoer maar ook vanwege he feit dat het merendeel van de geroutourneerde artikelen simpelweg vernietigd wordt


Bart Lagerveld 8 jan, 10:36

De marktplaatsen eisen gratis retouren van hun verkoop partners. Dat zou moeten stoppen. Retourneren kan niet gratis zijn, daar gaan webshop bedrijven behoorlijk mee het schip in. Vraag in ieder geval een bijdrage om een kleine drempel neer te leggen. Bijvoorbeeld 3 euro per retour order. Wij hopen dat de EU of Amazon/BOL/Zalando hier op doorpakken. Het initiatief moet bij de grote jongens liggen, dan kan de rest mee. Een gedeelde verantwoordelijkheid is beter dan enkel bij de webwinkels dit neer te leggen. Als iemand iets in de stad wil ruilen betaalt deze ook parkeergeld etc.


Carl Nobelen 8 jan, 11:11

Stop het gratis retourneren volledig. Dit voorkomt ongeremd en fake online aankopen. Bovendien wordt het milieu daarmee verder ontlast van onnodige CO2 uitstoot, overbodig verpakkingsmateriaal en werkt kostenbesparend voor de verkopende partij. Het wordt hoog tijd dat het wettelijk wordt vastgelegd dat niets meer kosteloos voor de consument kan worden geretourneerd, zodat de consument veel bewuster online gaat kopen.


Serge Van Der Poorten 8 jan, 11:37

Goede klanten kopen in de winkels. Twijfelaars, prijzenjagers en nooit tevreden klanten bestellen online om dan massaal te retourneren.


Marja Groen 8 jan, 12:56

Lees in mijn column "de Online aankoophysterie" mijn idee.
https://ladifferenza.biz/de-online-aankoophysterie-wat-nu/


Seb Seb 8 jan, 13:33

Met alle respect, maar alle bovengenoemde reageerders leven nog in het stenen tijdperk. Retail is veranderd. Het is aan de webwinkel om kosten in rekening te brengen, gratis retourneren is immers niet verankerd in de consumenten wetgeving. Het zijn dan ook de webshops en e-commerce platformen die de lead hebben hier, niet de overheid.

De overheid zou beter de veelvuldigheid aan bezorgdiensten, die allemaal de 'last mile' bezorgen, reguleren. Maximaal 2 partijen per gemeente die de last mile mogen bezorgen en enkel CO2 neutraal, bijvoorbeeld.


Brigitte Hulscher 8 jan, 13:39

Al in 2018 als issue benoemd: waarom wordt die last mile niet beter gecoördineerd en geregeld. Of wachten bezorgerdiensten tot de overheid met wet en regelgeving ingrijpt. Er kan zoveel via platforms afgestemd worden waarom niet het bezorgen in wijken? Of meer inzetten op bezorghubs voor kleinere pakketten. In 2016 zag ik op de smart city beurs al innovatieve mogelijkheden dit anders te regelen. Waar blijft de innovatie?


Armand G. 11 jan, 09:21

Duitsland heeft berekend dat alle leveringen samen een 250miljoen euro aan de staat kosten. Mijn conclusie is dus dat voor elk pakje een prijs moet betaald. Door de impact op onze maatschappij moet de pizza die door Deliveroo gebracht wordt €5 transport kosten.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!