CBS bezoekt geen winkels meer om prijs te noteren

CBS bezoekt geen winkels meer om prijs te noteren

Het CBS is gestopt met het noteren van prijzen in winkels. Vanaf dit jaar wordt alleen nog gewerkt met scannerdata (kassagegevens met de verkochte aantallen en de omzet per product) en webscrapers (computerprogramma's die informatie van websites halen). 

In de afgelopen decennia gingen maandelijks ruim honderd interviewers op pad om de prijzen in zo'n zevenduizend winkels over te nemem. Een arbeidsintensief proces, dat de laatste jaren is afgebouwd. Volgens het CBS zorgt de nieuwe werkwijze 'voor een kwalitatief nóg betere consumentenprijsindex en het bespaart kosten'. Het is naar eigen zeggen het eerste statistische bureau in de eurozone dat niet meer in de winkels prijzen noteert.

Het CBS blijft in april en november wel kleding- en meubelzaken, supermarkten, restaurants en cafés in een aantal grote steden bezoeken. Dat is nodig voor een Europees onderzoek.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!