Amazon bevestigt: Amazon.nl wordt volwaardige webshop

Amazon.nl wordt een volwaardige webshop. Nog dit jaar worden daar miljoenen fysieke producten geïntroduceerd, meldt de webgigant. Bedrijven die hun producten willen aanbieden, kunnen zich vanaf nu registreren.

Amazon.nl werd in 2014 gelanceerd. Tot nu toe kunnen klanten er alleen maar terecht voor e-books. Voor andere producten worden ze doorverwezen naar de Duitse website, amazon.de. De site is wel stap voor stap aantrekkelijker geworden voor Nederlanders. De site en de app zijn in het Nederlands beschikbaar, er kan met iDEAL worden betaald en Prime (met bezorging binnen een dag) is geïntroduceerd. 

De afgelopen maanden kwamen er steeds meer aanwijzingen dat Amazon.nl een volwaardige webshop zou worden, maar van Amazon kwam geen bevestiging.  Alex Ootes, bij Amazon verantwoordelijk voor de expansie in Europa, wilde er juli vorig jaar op een persbijeenkomst ook niets over kwijt. "Wij kijken ernaar uit om het aantal productcategorieën uit te breiden en de klantervaring voor de consument op Amazon.nl aanzienlijk te verbeteren", zegt hij nu. "Wij zijn verheugd om nu zowel grote als kleine Nederlandse bedrijven de mogelijkheid te bieden te verkopen op Amazon.nl en onze andere Europese sites. Onze partners vergroten daarmee het aanbod voor Nederlandse consumenten en kunnen meer klanten bereiken in binnen- en buitenland."

Country manager Benelux Roeland Donker spreekt van 'slechts een eerste stap'. "Maar we zijn ervan overtuigd dat wij het vertrouwen van de Nederlandse klant kunnen winnen met een ruim assortiment, scherpe prijzen en snelle en betrouwbare bezorging." Wanneer Amazon.nl wordt uitgebreid, kan een woordvoerster niet zeggen.

Jos Voss en Olaf Zwijnenburg van de Rabobank schreven in december in een blog op RetailTrends dat Amazon de gehele Nederlandse retailsector zal dwingen tot actie.

Reacties 6


Bert Anema 15 jan, 09:27

Bol.com wat inmiddels met de oncontroleerbare platformverkopers een zooi is en al 100 miljoen euro per jaar verlies maakt ( zie jaarverslag Ahold) heeft zijn langste tijd gehad. Ondanks het fake news bericht wat door Bol zelf in de media is geslingerd over dat ze goedkoper zijn dan Amazon, maakt een snel vergelijk snel duidelijk dat over de linie amazon 5-10% goedkoper is. Dump snel uw aandelen Ahold voor het te laat is....


Joep Kock 15 jan, 10:28

Vaak blijkt rechtstreeks bestellen bij de aanbieders op het BOL-platform goedkoper dan via het BOL-platform. Het geeft bovendien inzicht in de oplsag die BOL toucheert, bovenop de fee die ongetwijfeld aan de aanbieders in rekening wordt gebracht.


Hugo Vis 15 jan, 10:59

Helemaal eens met Bert Anema. Bol is "Thuiswinkel Waarborg” gecertificeerd terwijl de eigenlijke leveranciers op het platform dat niet zijn en dus alle regels aan hun laars lappen ( de goede daargelaten). De consument kan er i.i.g. niets mee. Amazon gaat dit ongetwijfeld veel strakker regelen en uiteindelijk krijgt de consument letterlijk wat voor mijn geld. Nou nog even die ACM aan het werk zien te krijgen en de zaken laten handhaven, dan ziet het er allemaal wat beter uit voor de Nederlandse consument.


Hugo Vis 15 jan, 11:00

“wat voor mijn geld”= “waar voor haar geld” (sorry)


Mathijs Kok 15 jan, 13:40

Mochten er lezers zijn die het interessant vinden om een podcast over dit onderwerp te luisteren dan kan dat! Heb een extra editie live gezet: https://www.askmathijs.com/podcast/amazon-is-geland-in-nederland/


R Akkerman 23 jan, 13:40

@Hugo Kun je die aanname ook onderbouwen met voorbeelden?

Als ik dit de berichten lees over fake rommel op Amazon en dat aanbieders alle ruimte krijgen omdat uitbreiding belangrijker is dan tegengaan van nepspullen, krijg ik niet de indruk dat Amazon het nou zoveel beter regelt als Bol.com.

https://www.washingtonpost.com/technology/2019/11/14/how-amazons-quest-more-cheaper-products-has-resulted-flea-market-fakes

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!