Kees Smit Tuinmeubelen wil groot worden, maar ook klein blijven

Sinds Henk Smit in 2011 de zaak van zijn vader overnam, gaat het hard. Kees Smit Tuinmeubelen is een begrip geworden. Maar het blijven nuchtere Tukkers. "We willen groot worden, maar ook klein blijven", zegt directeur e-commerce en marketing Mitchel Oude Nijhuis.

Sinds Henk Smit in 2011 de zaak van zijn vader overnam, gaat het hard. Kees Smit Tuinmeubelen is een begrip geworden. Werkten er negen jaar geleden dertig mensen, nu zijn het er in de drukste periodes 430. De ambities zijn groot, maar het blijven nuchtere Tukkers. "We willen groot worden, maar ook klein blijven", zegt directeur e-commerce en marketing Mitchel Oude Nijhuis.

Mitchel Oude Nijhuis (35) is sinds mei vorig jaar mede-eigenaar, net als directeur verkoop offline Ohannes Malihas (39). Samen met Henk Smit (35) waren ze de afgelopen jaren medeverantwoordelijk voor de groei van het bedrijf en het voelde goed om het nu 'echt' met zijn drieën te gaan doen. "Ook voor de continuïteit van het bedrijf. Stel dat er iets gebeurt. En het voelt als een bekroning. Het is een mijlpaal. We zijn er trots op."

Om verder te kunnen professionaliseren in de snelle groei, kwamen er in november twee directeuren bij. Wilma de Goede is begonnen als financieel directeur en Arnold van der Meer is benoemd tot logistiek directeur. "We willen naar de Champions League, we willen nog beter worden. En dan heb je vakinhoudelijk - financieel en logistiek - de juiste mensen nodig. Met boerenverstand kom je een heel eind, maar op een gegeven moment heb je specialisten nodig." Daar blijft het niet bij. Naar een directeur inkoop wordt nog gezocht. 

In deze tijd van het jaar zijn er weinig klanten in de winkel, maar dat wil niet zeggen dat ze bij Kees Smit op hun gemakje op de loungebank plaatsnemen. Integendeel, zegt Oude Nijhuis. "Collega's zeggen weleens: ik wou dat het voorjaar of zomer was, dan had ik het wat rustiger." Zo zijn ze nu druk met de webshop; de producten moeten gefotografeerd worden en de teksten moeten geschreven worden. Verder wordt geïnvesteerd in partnerships en wordt er vol ingezet op innovatie. 

Investeren in de winkel
Dat laatste is erg belangrijk, vindt Oude Nijhuis. In zowel Almelo als Amersfoort komen acht digitale schermen te hangen, waar de webshop aan is gekoppeld en waarop onder meer inspiratievideo's worden getoond. "Daar gaat veel tijd en energie inzitten. We hebben het zelf ontwikkeld." Voor de derde versie van het eigen Tuintrend Event (eind februari in Almelo en begin maart in Amersfoort, waar ruim twaalfduizend mensen worden verwacht) moeten ze operationeel zijn. "Dat is versie 1.0. Daarna gaan we optimaliseren met leveranciers. Er komen dan meer buttons."

Verder wordt geëxperimenteerd met heatmapping. Oftewel: waar lopen de mensen en waar staan ze stil? "Wat we bij e-commerce doen, kopiëren we naar de winkel. Je ziet dat heel veel partijen in online investeren, maar dat hebben wij de laatste zes à zeven jaar al veel gedaan. Het staat daar nu heel goed. Wij investeren nu heel veel in de winkel om de omnichannel compleet te krijgen." Het is een twee-eenheid, ziet Oude Nijhuis. Veel mensen gebruiken de webshop ter oriëntatie. "Tachtig procent van de bezoekers die in de winkel komen, heeft de webshop al drie keer bekeken."

Bouwplannen
Over de verkopen via de Belgische en de Duitse webshop is hij ook tevreden. Concrete plannen voor winkels over de grens zijn er niet. Ook in Nederland houdt Kees Smit het vooralsnog bij de twee zogeheten Experience Stores XXL in Almelo en Amersfoort. Maar er gaat binnenkort wel gebouwd worden. Op het XL Businesspark in Almelo verrijst een groot distributiecentrum, van zo'n honderdduizend vierkante meter. Nu maakt Kees Smit nog gebruik van meerdere magazijnen, in Almelo en Vroomshoop.

Op termijn worden ook de kantoren en de Almelose Experience Store op de nieuwe locatie ondergebracht. "We willen het centraliseren. Dat is efficiënt en zo krijg je een stukje kruisbestuiving. Niet in silo's denken, maar in een keten.", zegt Oude Nijhuis. Hij hoopt dat het distributiecentrum begin volgend jaar operationeel is. Wanneer de rest volgt, kan hij nog niet te zeggen. "Stap voor stap. Dan komen we er wel."

Die nuchtere benadering is volgens Oude Nijhuis essentieel. Net als aandacht voor de klant. Hij wil maar zeggen: bij Kees Smit ben je geen nummer. "Dat is het gevoel hier: warm, hartstochtelijk. Je krijgt netjes een kopje koffie van Kees. En een stukje krentenwegge. We willen heel graag groot worden, maar ook klein blijven."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Meest gelezen