'Koper Blokker België lichtte zakenpartners voor miljoenen op'

'Koper Blokker België lichtte zakenpartners voor miljoenen op'

Update: Bezorgde vakbonden gaan in gesprek met directie Blokker België

De koper van Blokker België, Dirk Bron, heeft diverse zakenpartners voor miljoenen euro's opgelicht. Dat meldt het FD na onderzoek. Bovendien was hij betrokken bij meerdere faillissementen. 

Bron nam afgelopen week de 123 winkels inclusief de 670 medewerkers van Blokker België over. Hij wil er een discountformule van maken onder de naam Mega World. Volgens het FD heeft Bron een twijfelachtig verleden. Gedupeerden en andere betrokkenen spreken van een patroon waarin hij grote partijen goederen wel bestelt, maar niet betaalt. Eerder werd al bekend dat het OM onderzoek doet naar Bron.

In 2008 nam Bron de Scheveningse modezaak Aqua Store over. In vijf maanden tijd 'onttrok hij grote bedragen aan de vennootschap voor privédoeleinden', blijkt uit een vonnis. Zo ging 60 duizend euro op aan horecabezoeken en draaide de zaak op voor een hotelrekening van 41 duizend euro. Volgens het FD gingen ten minste zes andere bv's tijdens of kort na het bewind van Bron op de fles. Tegen de krant zegt Bron dat hij daar slechts twee van kent.

Michiel Witteveen, van wie Bron de Belgische winkels overnam, noemt het 'super vervelend' dat er steeds meer over Bron boven tafel komt. "Tegelijkertijd hadden wij dit godsonmogelijk kunnen weten", zegt hij tegen het FD. De overname terugdraaien is volgens hem geen optie.

Reacties

En zo kom je makkelijk van je winkels af, zullen dan ook wel weer snel gesloten worden door Bron.
En heeft Blokker er alles aangedaan om het te redden......

Geplaatst door ikke weet het op 27 februari 2020 om 09:54

Bron als katvanger ? Gewoon goedkoop op krediet je zaak verkopen, als het niet met (onderhands) geld toe ?!?

Geplaatst door Loek Van holland op 27 februari 2020 om 10:23

Witteveen zegt "dit godsonmogelijk te kunnen weten". Dat is toch vreemd. Je checkt toch even bij zo'n deal met wie je zaken doet? Het netwerk van Michiel Witteveen is groot genoeg om deze man een klein beetje door te lichten. Amateurisme of opportunisme zijn hier meer op zijn plaats dan "super vervelend".

Geplaatst door Henk Voorn op 27 februari 2020 om 10:27

Bron en Witteveen kennen elkaar al jaren. Bron was/is al geruime tijd kind aan huis bij Blokker.

Geplaatst door Victor Stelwage op 27 februari 2020 om 10:36

Mijnheer Bron is ooit in het verleden de "eigenaar" geweest van Aktiesport en is een bekende in Reeuwijk waar hij jarenlang heeft gewoond.

Lijkt mij logisch dat het trackrecord van een overname partner wordt bekeken.

Veel succes met Blokker in België!

Geplaatst door Edwin van Setten op 27 februari 2020 om 10:45

[Deze reactie is door de gebruiker verwijderd]

Geplaatst door John Michiels op 27 februari 2020 om 11:05

Erg droevig voor de Belgische Blokker medewerkers die hun laatste sprankeltje hoop kapotgemaakt zien worden door deze charlatan.
Wel makkelijk voor Mr. Witteveen om een ander het vuile werk (= faillissement en ontslagen) te laten opknappen...

Veel sterkte aan het verkooppersoneel, hopelijk vinden ze vlug een nieuwe job.

RIP Blokker

Geplaatst door John Michiels op 27 februari 2020 om 11:06

Mr Witteveen kon het godsonmogelijk weten? Even Googlen op Bron en je vind een lege doos in Waddinxveen. Dat is inderdaad de partij waarmee je in zee wilt gaan voor zo’n bedrijf.

Geplaatst door Oud Medewerker Blokker op 27 februari 2020 om 11:22

Hopelijk grijpt de overheid in, het kan toch niet zo zijn dat dit doorgang kan vinden? Iedereen die Bron 1x heeft ontmoet weet voldoende. Jammer dat het zo met Blokker moet aflopen, en dan niet meer terug te draaien op basis van deze gegevens??? Zal zeker mogelijk zijn, als je maar wil!

Geplaatst door Jan de Reus op 27 februari 2020 om 11:22

Helemaal eens met John Michiels!
Treurige vertoning!
En dan doen of je van de prins geen kwaad weet!
Toegegeven, veel bekende zakenlui zijn niet half zo slim als hen wordt toegedicht, maar zó dom?

Geplaatst door Reinder Koornstra op 27 februari 2020 om 11:30

Aankomend weekend weer windkracht 6 met regen!

Geplaatst door P A op 27 februari 2020 om 11:35

Witteveen heeft wel vaker de hand gehad in rare constructies zonder dat hij naderhand bij naam en toe naam werd genoemd. Vele mensen hierdoor hun baan kwijt maar hij ontspringt iedere keer de dans en laat het vuile werk over aan anderen
Ook moeten nu sommige filialen van Maxi Toys in België het ontgelden.

Geplaatst door Anne Ummels op 27 februari 2020 om 13:52

Meneer J, zoals de heer J. Blokker binnen het bedrijf werd genoemd, moet zich inmiddels meerdere in zijn graf hebben omgedraaid. Wat wordt zijn erfgoed verkwanseld!!! Meer dan schandalig. Momenteel schaam ik mij voor mijn BLOKKER achtergrond.

Geplaatst door Dirk van der Mei op 27 februari 2020 om 14:01

Ik vraag mij af of dhr Witteveen zich realiseert dat vrijwel iedereen die een beetje thuis is in retailland denkt dat het ‘godsonmogelijk’ is dat hij dit niet heeft geweten. Arme fam Blokker, die nu moet beslissen dhr Witteveen aan te spreken. En over de vele medewerkers die straks in de kou staan zullen we het deze keer maar niet hebben.

Geplaatst door Ton Bos op 27 februari 2020 om 14:40

Wat er met Blokker is gebeurd in de laatste weken is werkelijk een grote schande voor de naam en de integriteit van de organisatie. De huidige CEO Michel Witteveen gebruikt deze sterfhuisconstructie gewoon om voordelig van een verliesgevende bedrijfstak af te komen waarbij de 670 medewerkers en hun gezinnen de grote slachtoffers zijn...

De nieuwe eigenaar is gewoon een ordinaire katvanger en is betaald voor zijn diensten middels een bruidsschat, Ik ben benieuwd wat de AFM en de FIOD van deze opzet vinden. In ieder geval weet ik wel dat dit dus echt niet kan en dat het een voorbeeld is van onbehoorlijk bestuur de verkoper en koper.

Verkoper zou de verkooptransactie terug moeten draaien om enkel en alleen de toekomst van de medewerkers te waarborgen. Het is een schaamteloze manier van verrijking. In geval van faillissement is de belastingbetaler financieel de dupe! Wat vinden de vakbonden hier eigenlijk van? Hoe staat het met de rode bel procedure op dit moment?
Is er een degelijk reddingsplan of is het gewoon handje klap en we zien wel?

Sterkte aan alle medewerkers!!! Ik voorzie een slagveld...

Geplaatst door Moursy Ayman op 27 februari 2020 om 16:36

Lijkt op dezelfde soort constructie als bij Intertoys/Bart Smit vorig jaar.

Geplaatst door Anne Ummels op 27 februari 2020 om 17:02

Indien dit terug te draaien is: Waar blijft dan het sociaal plan waar 3 jaar geleden in voege is getreden ?

Verkoper zou de verkooptransactie terug moeten draaien om enkel en alleen de toekomst van de medewerkers te waarborgen. Het is een schaamteloze manier van verrijking. In geval van faillissement is de belastingbetaler financieel de dupe! Wat vinden de vakbonden hier eigenlijk van? Hoe staat het met de rode bel procedure op dit moment?
Is er een degelijk reddingsplan of is het gewoon handje klap en we zien wel?

Geplaatst door jan klaassen op 28 februari 2020 om 13:39

Met alle begrijpelijke reacties en conclusies hierboven vermeld, waar ik het overigens voor het overgrote deel mee eens ben, dan maar eens de "knuppel in het hoenderhok gooiende". Als het teruggedraaid zou worden dan zou dat wel een het einde van Blokker (NL) kunnen betekenen. Wie zou dan bij de huidige marktontwikkelingen nou een keten als Blokker over willen nemen?

Geplaatst door Frans van Kempen op 29 februari 2020 om 11:03

Wat een onzin en opblazerij weer!
Ken Bron al jaren, top vent!
Charismatische zakenman met eigen stijl..

Geplaatst door Don Denemarken op 29 februari 2020 om 17:20

Het terugdraaien van deze hele overname facade zou de integriteit van Blokker alleen maar onderstrepen. Op dit moment verwacht ik helemaal geen succesvolle overname van Blokker Nederland. Veel te lang hebben ze de online activiteiten genegeerd en nu is het te laat. Ze zitten opgescheept met dure winkels en teveel personeel en zijn inmiddels hard ingehaald door action en online webwinkels. Inkrimpen met een goed en degelijk sociaalplan is het enige wat telt en wat het bestaan voor Blokker op lange termijn kan waarborgen. Verandering van koers is heel gezond als de richting van de wind ook verandert. Niets doen zorgt dat een schip in de storm stuurloos wordt. De familie Blokker ziet hun imperium ieder jaar opnieuw verder afbrokkelen bij gebrek aan een capabel management. Een beursgang van een afgebrokkelde Blokker zie ik er al helemaal niet van komen. Welke belegger stapt er nu in een retailer die de continuïteit nauwelijks kan waarborgen? Witteveen zit er enkel en alleen voor zijn eigen managementfee en heeft de boot gemist in de overstap naar online winkelen. Een beursgang van Blokker is wel een leuke om te vertellen op een verjaardag maar staat ver van de waarheid. Witteveen laat met dit soort losse flodders alleen maar zien dat hij niet capabel is Blokker naar een veilige haven te loodsen. Nee hij kiest voor de weg met de minste weerstand en een slagveld voor zoveel loyale werknemers en hun gezinnen. Hij kiest voor een ongezonde sterfhuisconstructie terwijl hij vooraf kon weten dat deze overname maatschappelijk niet verantwoord is! Een gezonde overname kandidaat zou zonder meer een Coolblue kunnen zijn. Actief in Nederland en Belgie, financieel sterk, goed management, duidelijke visie en een droom voor iedere werknemer. Bron en Witteveen kennen elkaar goed en hebben deze snelle overname met elkaar bekokstooft zonder oog te hebben voor de gezinnen van de 670 medewerkers. Schandalig dat een bestuurder als Witteveen hiermee wegkomt.

Geplaatst door Moursy Ayman op 1 maart 2020 om 06:01

Oplichters eerste klas

Geplaatst door Jochem Matser op 1 maart 2020 om 08:41

Ben het eens met Dirk van der Mei.
Doodzonde dit mooie bedrijf te verkwanselen aan opportunisten en oplichters. Er moet weer iemand in met verstand van inkoop en verkoop.
Mr. Blokker wist vroeger wel wat hij kocht en voor hoeveel hij het kon verkopen. Dat weten die opportunisten zoals Witteveen helemaal niet.
Die zien alleen hun eigen belang - lees € en $'s in eigen zak.

Geplaatst door Frans van Aart op 2 maart 2020 om 11:29

Laatste nieuws









RetailTrends