Hoe gaat het nu met Burger King?

Cafés, restaurants en bars beleven zware tijden. De horeca wordt algemeen beschouwd als een van de zwaarst getroffen sectoren in de coronacrisis. Maar geldt dat ook voor een grote keten als Burger King? We vragen het aan managing director Hans Miete.

Cafés, restaurants en bars beleven zware tijden. De horeca wordt algemeen beschouwd als een van de zwaarst getroffen sectoren in de coronacrisis. Maar geldt dat ook voor een grote keten als Burger King? We vragen het aan managing director Hans Miete.

Vorige week besloot het kabinet dat de horeca nog eens weken dicht blijft. Een teleurstelling?
“Zeker, je hoopt natuurlijk op wat versoepeling. Maar als ik realistisch ben had ik dat nog niet verwacht. Gelet op de druk op de ziekenhuizen kon ik me niet voorstellen dat er nu al meer mogelijk was. Wel vond ik het opvallend dat in de laatste persconferentie helemaal niet over de horeca werd gesproken, terwijl duidelijk is dat onze sector harde klappen heeft gekregen. Gelukkig is dat later door Rutte netjes gecorrigeerd.”

Menig consument zal meevoelen met de koffietent op de hoek of het lokale lievelingsrestaurant, maar misschien minder met Burger King, die grote Amerikaanse fastfoodketen. Is dat terecht?
“Ik snap het beeld van dat grote concern, maar dat klopt natuurlijk niet. Ook wij zijn gewoon een Nederlandse onderneming. De Burger King-vestigingen worden geëxploiteerd door een aantal Nederlandse bedrijven en hebben te maken met dezelfde problematiek. De personeelskosten, de gesprekken met verhuurders: dat is voor ons niet anders. Ik denk wel dat het voor ons, ten opzichte van die koffiezaak op de hoek, iets makkelijker is te anticiperen op de anderhalvemetereconomie. Wij zijn als keten al wat meer gewend vanuit het systeemdenken te opereren. Onze restaurants zo inrichten dat we aan de regelgeving voldoen is voor ons iets beter te doen dan voor een café. Dat geeft ons een kleine voorsprong. Daarnaast is bij ons de gemiddelde verblijftijd al wat korter dan bij andere restaurants en is ons product goed geschikt om mee te nemen. Dat maakt nog een bepaalde roulatie mogelijk. Maar laat er geen misverstand over bestaan dat dit ook voor ons grote consquenties heeft.”

In hoeverre kan Burger King nu doordraaien?
“De drive-thrus zijn open en daarbuiten enkele vestigingen voor afhalen of bezorging, maar lang niet overal. Eten afhalen is weliswaar toegestaan, maar je ziet momenteel dat de consument daar nog wat terughoudend in is. Op sommige plekken zijn we er weer mee gestopt omdat de animo te klein was. De boodschap is thuisblijven, dan ga je ook niet afhalen. Hooguit rij je langs een drive als je toch in de auto zit. Bovendien maakt het de logistiek in de restaurants ingewikkelder, terwijl we ook het personeel zoveel mogelijk ruimte willen geven om afstand te houden."

Burger King zat de afgelopen jaren in een groeifase, waarbij flink op uitbreiding werd ingezet. In hoeverre is deze crisis een streep door de rekening?
“Een streep door de rekening wil ik het niet noemen, maar het is duidelijk dat er vertraging ontstaat. Nu hadden we voor deze periode sowieso geen openingen gepland, maar alles wat in de pijplijn zat schuift op. Niet alleen omdat we nu simpelweg niet kunnen bouwen, ook moeten we eerst zien hoe wij door deze periode heen komen. Het is nog te vroeg om de balans op te maken en pas als dat kan, kun je weer vervolgstappen zetten. Ik twijfel er niet aan dat die er gaan komen, maar als er dit jaar nog iets kan zal het minimaal zijn.”

U laat zich zo nu en dan kritisch uit over de bestaande steunmaatregelen. Wat schort daaraan?
“Toen de overheid de NOW-regeling in het leven riep werd gerept over ruimhartige steun en het niet in de steek laten van ondernemers. Er zou negentig procent vergoeding in de loonkosten komen. Dat is voor horeca als arbeidsintensieve bedrijfstak ontzettend belangrijk. Alleen de uitwerking blijkt toch een ander effect te hebben. Zelfs als je helemaal moet sluiten, komt de bijdrage in de praktijk niet boven de 65 à zeventig procent uit. Dat is voor ondernemers op langere termijn niet vol te houden. Dat probleem is op allerlei manieren onder de aandacht gebracht, maar nog steeds past de overheid zijn communicatie daarover niet aan. Dat is mijn voornaamste kritiek. Verder vind ik het heel goed hoe de regering omgaat met deze situatie waar niemand enig scenario voor kon bedenken. Alleen de voorstelling van zaken versus de uitwerking daarvan, dat gaat wringen. Er wordt gewaarschuwd dat een derde of meer van de horecaondernemingen in ernstige problemen komt en zelfs al in de zomer op omvallen staat. Dat lijkt mij niet ondenkbeeldig en dat is echt zorgelijk.”

Wat voor steun is wat u betreft aanvullend nodig?
“Ik zou de NOW-regeling zo aanpassen dat de negentig procent compensatie daadwerkelijk gehaald wordt. En de overheid oproepen om mee te denken hoe met name het gesprek met verhuurders kan worden aangegaan. Horecabedrijven zijn dicht maar de huur loopt door. Tegelijkertijd heb ik begrip voor verhuurders die terughoudend zijn met het kwijtschelden van huur, want zij hebben ook verplichtingen richting banken. Maar het doorschuiven van huurbetalingen naar de toekomst, wat nu veel gebeurt, betekent alleen uitstel van executie. Dat leidt later alsnog tot het omvallen van een bedrijf en daarmee is ook de verhuurder niet geholpen. Mijn indruk is dat dat besef nog lang niet overal is geland. Als banken niet meedenken in een oplossing voor de verhuurder, kan een verhuurder dat op zijn beurt niet met de huurder. Dat ketendenken zie ik nog onvoldoende.”
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen