Een groot deel van de Nederlanders tussen de vijftig en tachtig jaar is van plan om ook na de coronacrisis vaker online te winkelen. Dat blijkt uit onderzoek van vastgoedadviseur Colliers International onder ruim tweeduizend consumenten. Deze ontwikkeling kan grote gevolgen hebben voor de Nederlandse winkelstraten.
De afgelopen periode hebben vier op de tien mensen meer online gekocht dan vóór de crisis. Vooral kleding en schoenen (+13 procent), persoonlijke verzorging (+10 procent) en boeken en tijdschriften (+7 procent) werden vaker bij webshops besteld. Ook deden 260 duizend huishoudens de afgelopen tijd voor het eerst online boodschappen.
Bijna 37 procent van de Nederlanders is van plan om ook in de toekomst meer producten online te bestellen. Volgens de vastgoedadviseur hebben ook de oudere generaties het gemak van online winkelen door de corona-uitbraak ontdekt; voor die groep geldt nagenoeg hetzelfde percentage. "Dat is opvallend, omdat het juist de babyboomers en generatie X zijn die eerder weinig online kochten", aldus Chris Lanting, hoofd winkelverhuur bij Colliers. "Nu ook deze groep van koopgedrag verandert, heeft dat grote gevolgen voor de winkelstraten in ons land."
Mode
Vooral de modebranche is volgens Colliers de dupe van deze ontwikkeling. Kleding en schoenen worden nog vaker online gekocht dan voor de crisis. "Op basis van de verwachte omzetdaling in fysieke winkels is er ruim honderdduizend vierkante meter minder ruimte nodig in de branche. Dit staat gelijk aan de oppervlakte van alle winkels in de Arnhemse binnenstad samen", zegt Lanting. "Winkels die boeken en tijdschriften, huishoudelijke apparaten, elektronica en speelgoed verkopen, zitten ook te ruim in hun jasje. Daar is ongeveer vijftigduizend vierkante meter aan winkeloppervlak te veel van."
Vooral in steden met een inwonersaantal tussen de 35 duizend en 150 duizend, zoals Heerlen, Lelystad en Almelo, vindt kaalslag plaats. De verwachting is dat hier op korte termijn één op de vijf winkels leeg komt te staan. Volgens Colliers moeten gemeenten nu doorpakken en met een structurele oplossing komen, bijvoorbeeld het clusteren van winkels en het terugbrengen van functies die jaren geleden wegtrokken - zoals kleinschalige kantoren of publieke diensten of transformatie naar woningen. "Dit is het moment om anticyclisch te investeren en toe te werken naar een aantrekkelijk, aangenaam, duurzaam en dus toekomstbestendig centrumgebied."
Henk Smit 27 jun, 14:15
René Haerkens 26 jun, 16:11