Speciaalzaken als groenteboeren, bakkers en slagers draaiden de afgelopen maanden zo’n 55 miljoen euro extra omzet. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.
Volgens het bureau, dat het koopgedrag van circa tienduizend Nederlandse huishoudens analyseerde, zagen vooral groentewinkels en slagers hun omzet toenemen. Zij verkochten zo’n dertig à veertig procent méér in de ‘coronamaanden’. Zo zagen slagers hun omzet volgens GfK met 36 procent stijgen, terwijl supermarkten hun omzet in dezelfde producten met zeventien procent zagen toenemen.
"Het gaat tegen de trend in dat de afgelopen jaren zelfs honderden groenteboeren, slagerijen en bakkers hun deuren moesten sluiten", aldus GfK-onderzoeker Joop Holla tegen de NOS. Volgens Holla wilde de consument zichzelf ten tijde van de lockdown en de gesloten horeca thuis verwennen. “Dat genieten wordt beter ingevuld door de speciaalzaak dan door de supermarkt." Daarnaast wilden veel consumenten de afgelopen maanden de lokale ondernemers steunen.
Reacties 0