'Supermarkten moeten klanten opnieuw op coronaregels wijzen'

'Supermarkten moeten klanten opnieuw op coronaregels wijzen'

Supermarkten moeten klanten opnieuw op de coronaregels wijzen. Daartoe roept brancheorganisatie CBL op. "Bezoekers zien de posters met regels niet meer", zegt een woordvoerster tegen Tubantia.

De woordvoerster ziet dat klanten zich overal minder scherp aan de regels houden. "De aandacht verslapt, ook in de winkels", zegt ze. "We merken dat supermarkten de campagne om de regels te respecteren moeten verversen." De woordvoerster hoopt niet dat het nodig zal zijn om weer een beveiliger bij de deur te zetten of het aantal winkelwagentjes weer fors te beperken.

De woordvoerster wil meer sturing vanuit Den Haag. Het CBL heeft minister Hugo de Jonge daar in een brief om gevraagd.  Supermarkten zouden volgens de brancheorganisatie iets meer houvast krijgen als er bijvoorbeeld een prioriteitenlijst zou zijn met te kiezen maatregelen bij verergering van de situatie. In de brief waarschuwt het CBL voor de lappendeken aan lokale maatregelen die momenteel dreigt te ontstaan.

Een supermarkt in het Twentse Noord Deurningen werd donderdag gesloten, omdat de winkel de coronaregels overtrad. De eigenaar is des duivels; hij vindt dat hij er wel aan voldeed. De supermarkt is geen lid van het CBL. "We kennen de precieze situatie niet, maar dit is wel heel vervelend voor de ondernemer en het dorp."

Reacties 10


Petra Venekamp 14 aug, 10:30

niet alleen de klanten moeten er op gewezen worden maar vooral de supermarkten zelf.. die doen er bijna niks meer aan en denken dat ze er zijn met wat vieze potjes sanitizer


Hans Jansen 14 aug, 10:31

Geef de klanten maar weer de schuld. Alle karren weer in gebruik, vakkenvullers blokkeren de paden geen toezicht op maximaal aantal klanten. Gewoon zakken vullen.


Jan Janssen 14 aug, 10:39

Dit gebeurt niet alleen in de supermarkten, maar in de hele retail. Ook bij andere winkels waar ik onlangs was doen klanten in toenemende mate alsof er niets meer aan de hand is. Natuurlijk is dit niet alleen een verantwoordelijkheid van de klanten maar ook van de winkelmedewerkers, maar ik kan me heel goed voorstellen dat medewerkers soms moedeloos worden bij de zoveelste klant die de corono-regels aan zijn laars lapt


Reinder Koornstra 14 aug, 10:45

“Erop wijzen“ is veel meer dan plaatjes plakken! Er moet weer personeel voor worden ingezet, displays moeten onmiddellijk eens uit die paden verdwijnen en vakkenvullers maken afstand onmogelijk! Dat werk moet naar de vroege ochtend worden verplaatst.
Kósten?
Ach, er is de afgelopen maanden zoveel extra verkocht!


Herman van Wissen 14 aug, 12:02

Waarom gedragen supermarkten zich zo onvriendelijk? Is het luiheid, hebberigheid of domheid? Door het huidige Corona beleid van de supermarkt organisaties stimuleer je de verspreiding van het virus. Ouderen durven de super niet meer in (zie groei speciaalzaken) en klanten worden onverschilliger. Geef aub het goede voorbeeld en zorg voor VEILIG winkelen. Zo creëer je blije klanten.


michel elkhuizen 14 aug, 12:34

Waarom klaagt iedereen over het retail personeel of de winkels.
het is toch van het zotte dat winkel personeel Volwassen klanten op de landelijk geldende regels moet wijzen?
En op merkingen dat der genoeg verdiend is of zakken vullen..
elk bedrijf heeft vlink moeten investeren in personeel en/of desinfectiemiddelen.
als iedereen nu gewoon geduld heeft en rekening met een ander houd dan is dit beter voor klant en personeel.


Natalie Broertjes 14 aug, 14:58

Altijd klagen over personeel en winkelbeleid
Denk eens na over hoe het is voor het personeel
en hoe zij zich voelen zonder bescherming en met alleen maar geklaag en klanten die je aantikken over je heen buigen om iets te pakken terwijl jij daar staat te vullen.
Vakken moeten gevuld worden maar personeel heeft ook gewoon een thuis leven met familie alles buiten winkel openingstijden omplaatsen werkt dus ook niet.
Respect daar is waar het mis gaat


R de Bruin 16 aug, 09:11

Hier wil ik als filiaamanager werkzaam in een winkel, (geen supermarkt) zeker op reageren.
Sinds wij weer open zijn gegaan eind April ging het eerst allemaal
Prima, maar sinds een maand of twee (versoepelingen) is het gedrag van zeker 50% van de klanten onuitstaanbaar, als je ze aanspreekt op b v de afstand krijg je een grote bek, als je verteld dat het maximale aantal klanten even is bereikt en ze even moeten wachten, lopen ze weg en krijg je alles naar je hoofd wat ik hier niet ga herhalen, maar ik heb ondertussen alle ziektes inclusief corona al naar mijn hoofd gehad.
Nee het ligt zeker niet alleen maar aan de retail, die doen genoeg om de klant tegemoet te komen, en meer personeel inzetten zou kunnen, maar die tellen mee met het maximaal aantal klanten, en dat veranderd absoluut niets aan het gedrag van de klant, dus mag die vloekend nog langer voor de deur wachten.
En alleen een paar vieze potjes sanitizer waar iemand over spreekt, u heeft geen idee hoeveel er meer uitgegeven wordt aan extra achoonmaak en de bij behorende middelen, en by the way, zou de klant niet eens zelf een flesje mee gaan nemen, beetje simpel om alles maar bij de winkelier neer te leggen.
Meer begrip van de klant voor het personeel wat meer dan genoeg over zich heen krijgt en aanpassing gedrag zou zeer welkom zijn.
En o ja, ook genoemd, veilig winkelen, wel dat begint bij de klant die de deur binnenkomt!
De klant is koning maar er zijn grenzen.


Sjoerd Sjoerd 17 aug, 08:51

Om het alleen op het bordje van “de winkelier” (in breedste zin) te leggen, vind ik zo onterecht.

Ikzelf heb ook een winkel, in de mode. Ik onderschrijf het verhaal van R de Bruin muv vloekende mensen. Je kunt niet om de zuil heen maar als 30% van de bezoekers uit zichzelf zijn/haar handen desinfecteert, dan zeg ik niks geks. Ik wil geen politieman spelen en weet ook wel “dat je bij vorige winkel ook al gedesinfecteerd hebt” ECHTER ook ik wil mijn winkel veilig en schoon houden voor collega’s én bezoekers.

We hebben samen die verantwoordelijkheid en eenieder moet daarin zijn/haar verantwoordelijkheid nemen.

Als dit het ergste is wat je nu “overkomt”; iets langer wachten, handen extra schoonmaken, iets meer afstand houden, iets meer rekening houden met...dan valt het allemaal nog wel mee toch en is dit het minste wat je kunt doen!


Hans Braam 27 aug, 18:54

Ik heb de afgelopen dagen, enkele keren een aanvaring gehad over het naleven van de coronaregels bij AH de Lieuwenburg in Leeuwarden. De manager vindt dat de klant zelf deze verantwoordelijkheid dient te dragen! Hij vindt het allemaal niet zo nodig en belangrijk! Zelf ben ik erg kwetsbaar en wil zo min mogelijk contact, maar dat lukt niet met meer klanten en loslopende kinderen. Moet ik maar heel vroeg komen........ Dat wil ik wel, als deze manager mij dan eerst even helpt! Heb n.l. thuiszorg nodig! Later op de dag is lang niet alles meer aanwezig in de koelingen! Hoe schud ik deze manager wakker??

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!