'Pakketpunten zorgen nog niet voor milieuwinst'

Er maken op dit moment nog te weinig consumenten gebruik van pakketpunten om een reductie van de CO2-uitstoot mogelijk te maken. Dat blijkt uit onderzoek van TNO in opdracht van Thuiswinkel.org en Topsector Logistiek.

Voor het onderzoek werd gekeken naar het effect van een toename van het gebruik van afhaalpunten op de CO2-uitstoot. Hoe meer onlinebestellingen bij pakketpunten worden ingeleverd, hoe minder vaak de bezorger hoeft te stoppen bij huishoudens. Op dit moment worden nog relatief weinig bestellingen (ongeveer 13 procent) afgeleverd bij pakketpunten. Om milieuwinst te boeken, moeten dit er meer worden. Als bijvoorbeeld de helft van alle pakketten naar afhaalpunten wordt gebracht, vindt er circa 17 procent CO2-reductie plaats in het totale lastmile-netwerk. 

Daarnaast wordt het milieuvoordeel deels bepaald door het vervoersmiddel dat de consument gebruikt om het pakket op te halen. “Als de consument speciaal voor het ophalen van het pakket een rit met de auto maakt, wordt de milieuwinst van de vervoerder volledig tenietgedaan”, aldus Margreeth Pape, programmamanager duurzaamheid en logistiek bij Thuiswinkel.org. “In dat geval is aan huis leveren een duurzamere keuze.” 

Volgens de ACM Post- en pakketmonitor zijn er momenteel 9584 afhaalpunten in Nederland. In 2019 beschikte 16 tot 52 procent van de huishoudens over minimaal één afhaalpunt of pakketkluis op loopafstand – afhankelijk van de vervoerder.
 

Reacties 2


ger boer 3 sep, 11:48

Gewoon in stenen winkels kopen dat levert pas milieu winst op . Winkels krijgen grotere zendingen in 1 keer binnen , terwijl bij een internetshop alles per stuk wordt verzonden.


D E 4 sep, 12:22

Wat ik vooral zonde vindt is het aantal keren dat pakketjes niet kunnen worden bezorgd omdat iemand niet thuis is. Bij ons gebeurde dat regelmatig. Sinds vorig jaar laten we pakketjes vrijwel altijd bij een afhaalpunt bezorgen, meestal is dat toch ergens in de buurt van een winkel of supermarkt waar je al naartoe moet. Je kunt het in je eigen tijd ophalen, de bezorger komt niet voor niets en hij/zij kan daar meteen voor de hele buurt pakketjes afleveren. Ik denk dat dit het model is waar we uiteindelijk naartoe moeten gaan. Over 10 jaar in elke supermarkt een muur met postnl kluisjes die door de bezorger worden gevuld met pakketjes en met een code worden beveiligd die ze naar jou opsturen. Ideaal lijkt mij.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!