Er maken op dit moment nog te weinig consumenten gebruik van pakketpunten om een reductie van de CO2-uitstoot mogelijk te maken. Dat blijkt uit onderzoek van TNO in opdracht van Thuiswinkel.org en Topsector Logistiek.

Voor het onderzoek werd gekeken naar het effect van een toename van het gebruik van afhaalpunten op de CO2-uitstoot. Hoe meer onlinebestellingen bij pakketpunten worden ingeleverd, hoe minder vaak de bezorger hoeft te stoppen bij huishoudens. Op dit moment worden nog relatief weinig bestellingen (ongeveer 13 procent) afgeleverd bij pakketpunten. Om milieuwinst te boeken, moeten dit er meer worden. Als bijvoorbeeld de helft van alle pakketten naar afhaalpunten wordt gebracht, vindt er circa 17 procent CO2-reductie plaats in het totale lastmile-netwerk. 

Daarnaast wordt het milieuvoordeel deels bepaald door het vervoersmiddel dat de consument gebruikt om het pakket op te halen. “Als de consument speciaal voor het ophalen van het pakket een rit met de auto maakt, wordt de milieuwinst van de vervoerder volledig tenietgedaan”, aldus Margreeth Pape, programmamanager duurzaamheid en logistiek bij Thuiswinkel.org. “In dat geval is aan huis leveren een duurzamere keuze.” 

Volgens de ACM Post- en pakketmonitor zijn er momenteel 9584 afhaalpunten in Nederland. In 2019 beschikte 16 tot 52 procent van de huishoudens over minimaal één afhaalpunt of pakketkluis op loopafstand – afhankelijk van de vervoerder.