'Te weinig aandacht voor retail in de miljoenennota'

'Te weinig aandacht voor retail in de miljoenennota'

Er staan te weinig positieve punten voor de retailsector in de miljoenennota die dinsdag werd gepresenteerd. Dat zegt brancheorganisatie INretail. “Er is meer maatwerk nodig voor de sector die nestelt in de haarvaten van de lokale en de landelijke economie.”

Retailers die ‘knokken om door de coronacrisis te komen’ vinden volgens de brancheorganisatie te weinig aanknopingspunten in de begroting voor volgend jaar. De overheidsinvesteringen gaan vooral naar andere sectoren en er zou alleen indirect worden geïnvesteerd in de retailbranche. “We missen aandacht voor de aanpak van leegstand en het investeren in binnensteden. Iedere plaats profiteert van gezonde retail en dat is vanuit maatschappelijk en economisch perspectief goed voor het hele land”, aldus een woordvoerder.

In de investeringsplannen van de regering en in het derde steunpakket voor ondernemers wordt volgens INretail onderschat wat een omzetverlies van vijftien procent betekent voor de sector. “Landelijke ketens zullen winkels sluiten en ontslag van medewerkers zal niet voorkomen kunnen worden.”

Op RetailTrends verschijnt later vandaag een uitgebreide analyse van de betekenis van miljoenennota voor retailers.

Reacties 6


C.T. de Koning 16 sep, 18:05

We hebben te veel meters verkoopvloeroppervlak in Nederland
de afgelopen veertig jaar alleen maar gegroeid,
Iedereen heeft hier profijt van gehad.
De consument in Nederland worden de laagste prijzen berekend
De retail omzet is alleen maar gegroeid
en investeerders in WC centra s en stads centrums hebben een mooi rendement gehaald.
Door snelle veranderingen van de behoeftes van de klant en de toekomst
van E commerce zullen er vele meters moeten verdwijnen
en investeerders en retailers hun verlies moeten nemen.
Maar winkelen en boodschappen doen blijft altijd bestaan
en zelf ophalen kopen kijken kiezen ruiken voelen en passen beleven
is altijd leuker goedkoper


Serge Den belg 16 sep, 17:39

De toekomst van de winkelier is volgens mij ipv een suf, oud en duur pand te huren/kopen in de centrumsteden overgaan naar een leuke villa in de buitenwijken. Een Exclusief kader, parking, beleving door de omgeving hebben mijn inziens meer slaagkansen. Al weet ik niet of dat zoiets in Nederland kan en vooral mag.


Joost Kriek 16 sep, 15:26

Erg makkelijk om nu te claimen van als je niet kan aanpassen dan heb je geen overlevingsrechts, de zogenaamde het zijn geen goede ondernemers gelul. Het probleem is dat de meeste beleidsmakers en kantoorwerkers geen idee hebben van de kosten voor een winkelier. Als je op een A-locatie zit dan betaal je vele duizenden euro’s per maand, die kosten dek je niet met lokale mensen die dagelijks hun boodschappen doen, als de overheid dan tot de dag van vandaag oproept drukke plekken te vermijden en met de verhuurder is niet te onderhandelen dan ben je gewoon de lul als winkelier zijnde. Geen enkele winkel vooral in de mode/schoenenbranche zal dat overleven.


Will Go 16 sep, 14:32

Eens met Bert Verburg. We moeten aandacht geven aan daar waar de markt behoefte aan heeft. Voor veel winkels en winkelgebieden is in de gekozen opzet geen ruimte meer wellicht, dan is het prima om dat te laten vervangen en door andere invulling te laten aansluiten op maatschappelijke behoefte. Een beetje meer darwinisme kan geen kwaad, als we getroffen partijen maar helpen om naar een nieuwe invulling te werken.....en deze partijen niet krampachtig vasthouden aan wat ooit eens was. Niet aanpassen = niet overleven, dat geldt ook voor retail en winkelgebieden en dat is niet per definitie een slechte ontwikkeling.


Bert Verburg 16 sep, 13:20

Retail wordt langzaam een stuk vervangen door E-tail. Netzoals de paard en wagen is vervangen door de auto. Dat heet vooruitgang. Winkeliers kunnen zich omscholen naar leraren of de zorg in. Werk genoeg. De panden kunnen we huizen van maken. Iedereen die commercieel genoeg is overleefd ook in de winkelstraat en zal een betere boterham verdienen omdat de lucht eruit gaat.


Herman van Wissen 16 sep, 12:54

De veel geprezen Hans de Boer had geen oog voor retail, noem het maar een blinde vlek. Met het opgaan van MKB in de grote organisatie van VNO/NCW is de stem van het MKB en de retail verloren gegaan. Het waren de Multinationals die alle aandacht kregen. De vele winkeliersorganisaties in Nederland zijn niet bij machte samen te werken en voor hun belangen op te komen. De besturen van de winkeliersverenigingen zijn vaak ondernemers die als vrijwilliger de boel bij elkaar proberen te houden. Laat staan dat zij aan lobbyen toekomen. Zelfs een grote organisatie als INretail ziet geen kans om voldoende invloed uit te oefenen bij de politiek. En wat doet Detailhandel Nederland nu eigelijk als het om de politiek gaat? Zij vertegenwoordigen 100.000 winkeliers. En zitten notabene in Den Haag. Hoe vaak drinken zij koffie met Wiebes of Hoekstra? Het is nu 5 over 12 maar altijd nog een moment om de retail beter te organiseren. Samenwerken is de boodschap en zorgen voor een krachtige lobby in het Haagse.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!