Hoe Wam Denim kansen grijpt in coronatijd

Mannenmodeketen Wam Demin breidt flink uit. Ondanks de coronacrisis. Of beter gezegd: dankzij de coronacrisis. "We gebruiken de crisis om mooie deals te sluiten", zegt ceo Samim Nasrollah.

Mannenmodeketen Wam Demin breidt flink uit. Ondanks de coronacrisis. Of beter gezegd: dankzij de coronacrisis. "We gebruiken de crisis om mooie deals te sluiten", zegt ceo Samim Nasrollah.

Kledingzaken en schoenenwinkels. Ze behoren ontegenzeggelijk tot de grootste slachtoffers van de coronacrisis. De omzetten zijn fors gekelderd, zeker in de grote binnensteden. Ook Wam Denim verkoopt nu veel minder. "De binnensteden zijn best wel leeg. Kleding is nu wel het laatste dat men aanschaft", weet ceo Samim Nasrollah (33). "Maar we denken dat het een tijdelijk iets is." In de loop van volgend jaar zou het weer een stuk beter moeten gaan. "We hebben goede hoop. Het is nu een kwestie van overleven en als de crisis over is, dan gaan we weer knallen."

Het heeft volgens Nasrollah nu geen zin om te zitten somberen. De coronacrisis biedt namelijk ook veel kansen, net zoals de financiële crisis van 2008 dat deed. Toen veel retailers ermee stopten, werd Wam Denim juist opgericht. Het bedrijf kwam voort uit een groothandel, die door de crisis steeds meer klanten kwijtraakte. "Toen hebben we de stap genomen om zelf winkels te starten. En dat heeft ons goed gedaan."

Wam Denim heeft inmiddels zo'n veertig winkels in Nederland, twee in België (Antwerpen en Turnhout) en eentje in Duitsland (Keulen). Vooral de laatste vijf jaar maakte het bedrijf een flinke groei door. "We zitten in bijna iedere grote stad op een A1-locatie."

Wam Denim probeert zich te onderscheiden met kleurrijke kleding, waar veel andere mannenmerken volgens Nasrollah 'donker en grauw' zijn. En is er veel aandacht besteed aan de pasvorm. Zo zijn de overhemden getailleerd en wordt er veel gebruikgemaakt van stretch. "En het is ook nog eens betaalbaar. Onze producten zijn niet goedkoop, maar ook niet duur. We zien dat de gemiddelde Nederlander het kan betalen." De kleding wordt in huis ontworpen en in Turkije geproduceerd. Wam Denim richt zich op mannen van boven de 25 jaar.

'Onze winkels kosten geen tonnen'
En die kunnen de komende tijd meer winkels van Wam Denim verwachten. "Veel verhuurders zijn een stuk flexibeler geworden wat contracten betreft. Met korte looptijden en huurvrije periodes. Vanuit ondernemersperspectief is het handig om juist nu mooie deals te sluiten." Nasrollah begrijpt dat veel grote ketens het nu zwaar hebben. "Zij hebben heel dure panden, bij ons is dat anders." Bovendien geeft Wam Denim weinig geld uit aan marketing en worden de winkels vrij sober gehouden. Er wordt niet uitgebreid verbouwd. "Anders dan die van onze concullega's kosten onze winkels geen tonnen. Wij maken de winkel degelijk. Het is oké, zeker niet lelijk. Maar het gaat om het product. En dat blijkt te werken voor de huidige consument."

Wat ook helpt: Wam Denim is een familiebedrijf. "We beheren de gehele supplychain. Van productie tot de verkoop. We zitten heel kort op de bal. Dat leidt tot efficiëntie en kostenbesparing."

Wam Denim in Arnhem, in het pand waarin eerder Jack & Jones en Vero Moda zaten.

Sinds het begin van de coronacrisis heeft Wam Denim acht winkels geopend, afgelopen zaterdag nog eentje in Zaandam. De komende tijd komen er zeker vier bij, in elk geval in Amsterdam The Style Outlets, Heerlen en Zwolle. Kansen grijpen kan er ook toe leiden dat Wam Denim op een steenworp afstand van een huidige winkel er nog eentje opent, zoals in de Vijzelstraat in Arnhem. Van een klein pand, waarvan de huur over een paar maanden afloopt, naar een veel groter pand. "We breiden niet alleen naar andere steden uit, maar ook naar betere winkels."

Nog een voorbeeldje van mogelijkheden zien: Wam Denim is een mannenmerk, maar verkoopt ook al jaren winterjassen voor vrouwen. "We kopen die in China in, via een partner die ze jaarlijks aanlevert. En dat slaat aan. Al loopt het dit jaar wel wat minder, omdat het in China nu wat lastiger zaken doen is. Maar we beperken ons daarin niet. Als we kansen zien om iets in te kopen en te verkopen, dan doen we dat."

Uitbreiden in Duitsland
Wam Denim wil in Duitsland verder uitbreiden. Al maken de andere wet- en regelgeving het soms wel lastig. "Winkels aannemen is niet moeilijk, maar het juridische pakket en het belastingstelsel zijn een drempel. We zijn nog aan het puzzelen hoe we het voor elkaar kunnen krijgen." Maar Nasrollah verwacht eind volgend jaar in Duitsland vijf à zes winkels te kunnen openen. "Verhuurders daar zullen dan ook wel bewust zijn van het feit dat de coronacrisis wel degelijk invloed heeft op het vastgoed. Nu denken ze nog dat het dezelfde waarde heeft."

En Wam Denim wereldwijd ziet Nasrollah zeker zitten. "Dat is onze ambitie. Een soort tweede G-Star. Maar ik beken: dat kan niet zonder externe kracht. Anders zou het wel heel lang duren om de wereld te veroveren. We zijn tevreden met hoe we nu zaken doen, maar mocht de kans zich voordoen dat een externe partij fors wil financieren voor een wereldwijde uitbreiding, dan staan we daar voor open."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Meest gelezen