Het Nederlandse modemerk G-Star gaat in de Verenigde Staten door met tien 'gezonde' winkels. Dat betekent daar een halvering van het winkelbestand, zegt een woordvoerster desgevraagd tegen RetailNews.
G-Star maakte in juli bekend dat het vanwege de coronacrisis wereldwijd tien procent van het personeelsbestand schrapt. In Nederland gaat het om 150 banen op het hoofdkantoor in Amsterdam. Door Covid-19 is de al eerder ingezette verschuiving naar online in een stroomversnelling gekomen, meldde G-Star. Daarom verdwijnen er winkels, maar er werd toen niet gezegd hoeveel.
De strategie om vol in te zetten op online pakt volgens de woordvoerster goed uit. "Amerika is voor G-Star de grootste online markt en liet ook het afgelopen halfjaar een zeer sterke groei zien. Deze online groei is zo significant dat het heeft geleid tot een algehele omzetgroei in de regio, met een minder groot winkelbestand. We zijn blij om met tien gezonde G-Star-winkels in de belangrijkste steden door te gaan, ter ondersteuning van deze online activiteiten en strategische (wholesale) partners."
Ook in de andere regio's waar G-Star actief is, werd de afgelopen maanden veel meer via internet verkocht. "In Australië, waar we eveneens onze fysieke retail hebben geherstructureerd, zien we door de verschuiving naar online nu ook een aanzienlijke groei." G-Star verwacht dat online volgend jaar goed is voor het grootste deel van de wereldwijde omzet.
Hans Spekman 16 nov, 12:37