Moederbedrijf Bever met banken om de tafel voor schuldverlichting

Moederbedrijf Bever met banken om de tafel voor schuldverlichting

AS Adventure, het moederbedrijf van buitenwinkel Bever, onderhandelt noodgedwongen met zijn financiers over schuldverlichting. Dat bevestigt topman Frederic Hufkens tegenover het FD

AS Adventure gaat gebukt onder een zware schuldenlast. De Franse investeringsmaatschappij PAI Partners nam het bedrijf in 2015 over en zette daarbij een langlopende schuld van 200 miljoen euro op de balans, verstrekt door twaalf banken. 

De coronacrisis maakt de financiële situatie van het bedrijf nog nijpender: klanten bleven eerder dit jaar weg door de tijdelijke winkelsluitingen en gaan minder op reis. Hierdoor verkoopt het bedrijf fors minder sport- en buitenspullen. “COVID gaat ons tot in 2021 raken”, zegt Hufkens tegen de krant. “Want de tweede lockdown dwarsboomt het wintersportseizoen.” De jaaromzet van AS Adventure is tot nu toe met 22 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar en bedraagt op dit moment 360 miljoen euro. 

AS Adventure heeft zo’n tweehonderd winkels in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Engeland. Dochterbedrijf Bever heeft in Nederland 54 filialen.
 

Reacties 4


J T 20 nov, 10:09

Draait uit op een faillissement!
De mensen kopen veel bij de ANWB shops deze zijn
Ook veel goedkoper dan Bever!


michel van wijk 20 nov, 11:55

Bever: een van de betere service bedrijven in haar sector! Hier wordt je (nog) ontvangen als kant: voor en na de koop, ook als je geen transactie doet en in het algemeen geholpen met kennis van zaken.
Zou jammer zijn als 'ze' er niet uitkomen. PAI kan haar langlopende schuld halveren (afschrijven) dan kunnen de banken herfinancieren op basis van marktconforme voorwaarden (rente) 2020/ 2021 en die is anders dan in 2015.


Joost Kriek 20 nov, 17:55

Beste Michel, dat klanten kiezen voor service is een fabel die alleen zogenaamde retailexperts nog geloven. Als Decathalon 10 euro goedkoper is met bergschoenen koopt de massa daar.


R.H. Koornstra 20 nov, 19:43

Beste Joost Kriek,
Deze retailexpert gelooft dat helemaal niet! Maar pas op voor semantiek! Winkeliers hebben nogal de neiging het begrip ‘service’ nogal beperkt te bekijken! Maar retailers houden zich bezig met dienstenmarketing, dus dat ze er zijn, is al een dienst die ze via hun formule invullen! Zo is kennis van zaken een onderdeel van de ene formule, en de lage prijs van een andere!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!