Retailjaar 2020: Hoe virtueel shoppen een vlucht nam

Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2020 aan de hand van negen hoofdpunten. Vandaag: hoe virtueel shoppen een vlucht nam.

Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2020 aan de hand van negen hoofdpunten. Vandaag: hoe virtueel shoppen een vlucht nam.

Apple-topman Tim Cook bestempelde begin dit jaar augmented reality als dé grote technologische ontwikkeling van het jaar. En dat was nog vóór de coronacrisis. Door die crisis - en het wereldwijd sluiten van winkels- zijn retailers dit jaar naar andere manieren gaan zoeken om hun consument te bereiken. E-commerce komt als winnaar uit de bus, maar ook augmented en virtual reality boden daarin meer dan eens uitkomst. 

Voor retailers is de technologie een welkome manier om hun producten aan de man te brengen, maar uit onderzoek van GetApp blijkt dat consumenten de techniek ook omarmen. Ruim veertig procent van de Nederlandse consumenten zegt interesse te hebben om augmented reality te gebruiken bij het online shoppen, bijvoorbeeld om een bepaald product ‘virtueel’ te passen. 43 procent van de ondervraagden zegt ook AR in fysieke winkels een goede toevoeging te vinden. 

Hologram eten
Vlak nadat het coronavirus Nederland bereikte, ging de horeca dicht. The Avocado Show - vier restaurants in Nederland en Brussel waar de avocado centraal staat – bedacht daar een oplossing voor. Met de hologram-app van het Amsterdamse concept tover je in een handomdraai een poké-bowl, salade of pizza op tafel. De app maakt hiervoor gebruik van AR. Selfies kunnen via social media direct worden gedeeld. 

Met al het thuiszitten nam ook de vraag naar meubels en doe-het-zelfproducten toe. Het is lastig om vanaf je oude bank een nieuwe uit te zoeken en naar de winkel gaan werd ontmoedigd. Daar lieten retailers zich echter niet door uit het veld slaan. Internetreus Amazon lanceerde de ‘Room Decorator’, een app waarmee je door middel van augmented reality diverse meubels in je huis kunt neerzetten. In de app kun je de gewenste producten direct in het winkelmandje leggen, de ‘ingerichte kamers’ opslaan en afrekenen. IKEA kwam eerder al met een soortgelijke tool, maar nu sluit ook de Amerikaanse techgigant in dat rijtje aan.

Digitaal 'belangrijker dan ooit'
Niet alleen Amazon, maar ook Made.com dompelde zijn klanten onder in een online-ervaring door zijn eerste virtuele showroom te lanceren. De showroom bevindt zich in een oud Amsterdams appartement dat ingericht is met de nieuwste items van de interieurwinkel. De stem van design director Ruth Wasserman leid je door het huis. Door het beeld te verslepen, kun je het beeld bewegen en producten zijn klikbaar. Met een VR-headset en een smartphone kun je je nog meer ‘onderdompelen’ in de ervaring. “Om met elkaar in contact te komen, is digitale technologie belangrijker dan ooit” stelt cco Jo Jackson. “En door de pandemie zijn we, als digital first-merk, harder gaan werken om ons publiek een innovatieve en inspirerende ervaring te bieden.”

Virtueel passen
De sector die het ’t meest te verduren had tijdens deze pandemie, was de mode. Door al dat thuiswerken werd er geen overhemd meer verkocht en redenen voor een feestelijke outfit waren ook op één hand te tellen. Toch ging de branche niet bij de pakken neerzitten. Virtual Fitting Room Market voorspelde dat de markt voor virtuele paskamers in 2025 naar verwachting is verdubbeld. Het onderzoeksbureau verwacht die stijging mede door de pandemie, waardoor bezoekersaantallen in de fysieke winkels dalen en de vraag naar e-commerce fors stijgt. Zalando voegde dit jaar al de daad bij het woord door te investeren in bodyscan-technologie en de digitale pashokjes. Daarvoor nam de Duitse webshop het softwarebedrijf Fision over.

Yogaspecialist Lululemon gooit het over een andere boeg. Het merk had eerder al het AR-fitnessbedrijf Mirror overgenomen en is in november gestart met de verkoop van slimme spiegels. Nu op veel plekken de sportscholen dicht moeten, bieden de spiegels een uitkomst bij een thuis-workout. In de spiegels kun je zowel jezelf als een virtuele fitnessinstructeur zien. De spiegel maakt het mogelijk om een fitness-, yoga- of kickboksles te volgen zonder daar je huis voor uit te hoeven. De spiegels gaan over de toonbank voor 1300 dollar (1500 euro)

De cosmeticabranche was al lang voor corona aan het experimenteren met augmented reality voor zijn producten, maar ook afgelopen jaar zijn daar enkele ontwikkelingen bij gekomen. Zo is L’Oréal gestart met een virtuele make-uplijn voor social media. De functie werkt op de filters van Snapchat en Instagram, waar je de cosmetica kunt uitproberen. Met de augmented reality-filters hoopt het merk zijn klanten online langer bezig te houden. Het daagt ze uit om eens een ander make-upproduct uit te proberen en deze bij een volgende shopsessie in het winkelmandje te leggen. 

In Nederland claimt Wehkamp als eerste online warenhuis een tool te introduceren waarbij de klant online make-up kan testen. De zogeheten ‘Magic Mirror’ is alleen bruikbaar in de Wehkamp-app. De service dient als extra hulp bij het doen van een aankoop en de make-up is digitaal op het gezicht uit te proberen. 

Online in de rij
Technologie is niet alleen handig om de klant op afstand toch over te halen tot een aankoop, het is ook een ideaal hulpstuk om drukte in de winkels te reguleren. Bij het Britse warenhuis John Lewis is deze zomer een virtuele wachtrij uitgerold, om zo de fysieke rijen mensen te voorkomen. Staan er meer dan drie mensen voor het warenhuis te wachten, dan ontvang je een QR-code waarmee je aansluit in de virtuele wachtrij. Ook kun je een tijdslot reserveren om naar binnen te gaan. 

Een virtueel kerstgevoel
Daar liet John Lewis het niet bij. Waar het warenhuis normaliter flink uitpakt met kerst, heeft de retailer dit jaar enkele virtuele varianten bedacht om de feestdagen toch nog leuk aan te kleden. In de virtuele kerstwinkel lijkt het net alsof je door de mooi aangeklede kerstafdeling van John Lewis loopt. Je kunt inzoomen op de verschillende producten en ook meer informatie over elk item krijgen. “We weten dat Kerstmis er dit jaar anders uitziet. Het wordt thuis kleiner gevierd, via videogesprekken met dierbaren”, zegt Dan Cooper, ‘head of Christmas’ bij John Lewis tegen The Daily Mail. “Dit jaar hebben we een kerstshop gecreëerd die onze klanten zal verblijden en inspireren, maar waarmee ze hun kerstinkopen ook op een veilige manier kunnen doen.”

Als kers op de taart – of als piek in de boom – rolde de Britse retailer ook een nieuwe update van zijn app uit, zodat je virtueel een kerstboom in je woonkamer kan plaatsen. Daarbij hebben ze de keuze uit verschillende bomen en versieringen. Vanuit huis kan de klant zo bepalen welke kerstdecoratie hij in huis wil hebben. 

Sam’s Club, een dochteronderneming van het Amerikaanse Walmart, wenste zijn klanten op eigen wijze fijne feestdagen. Nu reizen afgeraden wordt en een kerstvakantie buitenshuis er niet in zit, bedacht de retailer een alternatief: de virtuele kerstvakantie. De film ‘National Lampoon’s Christmas’ is door Sam’s Club als uitgangspunt genomen voor de vakantie. De online shopbeleving start voor het huis uit de film. Het huis is volledig ondergedompeld in kerstsferen. Bezoekers kunnen virtueel door het huis lopen en diverse producten bekijken en bestellen. Maar het is ook mogelijk om op de deurbel te drukken of meer over de film te leren. Clark Griswold, het hoofdpersonage uit de film, heeft als doel om perfecte momenten de creëren voor zijn familie. Een gedachte die gedeeld wordt door Sam’s Club. “Hoewel niets volgens plan gaat in 2020, kunnen we nog steeds een mooie kerst vieren.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen