RetailTrends.nl richt zich op voor de retail relevante achtergronden met onder meer tips, video's, fotoreportages, columns, expertartikelen en whitepapers. RetailNews zet de vijf meest gelezen artikelen van afgelopen week op een rij.

Retailjaar 2020: Hoe virtueel shoppen een vlucht nam
Apple-topman Tim Cook bestempelde begin dit jaar augmented reality als dé grote technologische ontwikkeling van het jaar. En dat was nog vóór de coronacrisis. Door die crisis - en het wereldwijd sluiten van winkels- zijn retailers dit jaar naar andere manieren gaan zoeken om hun consument te bereiken. E-commerce komt als winnaar uit de bus, maar ook augmented en virtual reality boden daarin meer dan eens uitkomst.

Retailjaar 2020: Records, maar ook zorgen voor e-commerce
Als er één sector was die de afgelopen jaren over groei niet te klagen had, was het e-commerce wel. Natuurlijk: het overgrote deel van alle retailomzet wordt nog altijd in de winkelstraat gemaakt. Maar terwijl daar de groei er wel uit is, noteren webshops jaar in jaar uit indrukwekkende groeipercentages. En de rek was er nog lang niet uit. Een extra boost leek dan ook niet nodig. Maar dankzij de uitbraak van het coronavirus kwam die er wel.

Retailjaar 2020: De val van modegroep FNG
Drie Vlaamse ingenieurs wilden de fashionwereld veroveren. Met FNG. Oftewel Fred & Ginger, naar het befaamde dansduo Fred Astaire en Ginger Rogers. Dieter Penninckx, Anja Maes (diens echtgenote) en Manu Bracke namen keten na keten over. De omzet groeide van vijf miljoen in 2005 naar ruim vijfhonderd miljoen euro in 2018.

Retailjaar 2020: De zes meest spraakmakende retailrelletjes
Wat doe je als een ex-franchiser een vrijwel gelijke pepernotenformule opent? Dan laat je dat niet van je kant gaan. Hetzelfde dacht Grolsch over het Kordaat-bier van Lidl dat wel érg veel wegheeft van zijn Kornuit-pils. En ook bol.com moest het horen toen het besloot producten met Zwarte Piet te verwijderen uit zijn assortiment. We zetten de meest spraakmakende retailrelletjes van afgelopen jaar voor je op een rijtje.

De tien best gelezen artikelen van 2020
Net als vorig jaar staat een blog van Hans van Tellingen in de top tien van meest gelezen artikelen op RetailTrends. Dit keer staat het zelfs bovenaan: over de problemen van HEMA, die volgens de directeur van winkelcentrumonderzoeker Strabo een tikje worden overdreven. Inmiddels is duidelijk dat HEMA wordt overgenomen door Jumbo-familie Van Eerd en investeerder Parcom. Verder veel artikelen in de top tien die ten minste deels met corona te maken hebben.