Het stimuleren van ‘de omnichannel-gedachte’: dat is het doel van Packaly. De last mile-bezorger haalde onlangs een investering binnen en wil zijn netwerk van fietskoeriers daarmee verder uitbreiden. Een gesprek met medeoprichter Axel Dekker.
Kun je eerst iets meer vertellen over het ontstaan van Packaly?
“Voor de oprichting van Packaly had ik een eigen webshop. Toen viel me één ding op: pakketjes die we verzonden vanuit onze winkel in Utrecht naar klanten in diezelfde stad, gingen eerst naar het distributiecentrum buiten Utrecht en daarna weer terug. Dat vond ik nogal onlogisch. Vanuit het idee dat die pakketjes ook gewoon in dezelfde stad kunnen blijven, bedacht ik het concept van Packaly. Door fietskoeriers in te zetten kunnen we pakketjes direct vanuit de winkel bij de klant bezorgen, zonder tussenstops.”
“Ik stuurde twee vrienden een berichtje: ‘Hé, ik heb een gek idee. Doe je mee?’ Ze waren gek genoeg om ja te zeggen (lacht). In oktober 2019 werd Packaly officieel opgericht en inmiddels zijn we actief in tien steden.”
...
Het stimuleren van ‘de omnichannel-gedachte’: dat is het doel van Packaly. De last mile-bezorger haalde onlangs een investering binnen en wil zijn netwerk van fietskoeriers daarmee verder uitbreiden. Een gesprek met medeoprichter Axel Dekker.
Kun je eerst iets meer vertellen over het ontstaan van Packaly?
“Voor de oprichting van Packaly had ik een eigen webshop. Toen viel me één ding op: pakketjes die we verzonden vanuit onze winkel in Utrecht naar klanten in diezelfde stad, gingen eerst naar het distributiecentrum buiten Utrecht en daarna weer terug. Dat vond ik nogal onlogisch. Vanuit het idee dat die pakketjes ook gewoon in dezelfde stad kunnen blijven, bedacht ik het concept van Packaly. Door fietskoeriers in te zetten kunnen we pakketjes direct vanuit de winkel bij de klant bezorgen, zonder tussenstops.”
“Ik stuurde twee vrienden een berichtje: ‘Hé, ik heb een gek idee. Doe je mee?’ Ze waren gek genoeg om ja te zeggen (lacht). In oktober 2019 werd Packaly officieel opgericht en inmiddels zijn we actief in tien steden.”
Wat is het meest onderscheidend aan jullie concept?
“Dat is toch wel onze focus op sameday-delivery. Traditionele pakketbezorgers mikken in hun planning vooral op de volgende dag, kenmerkend aan Packaly zijn de leveringen binnen één uur en onze avondlevering. Voor de consument is de bezorging daarnaast overzichtelijker omdat het pakketje vanuit dezelfde stad komt en de track & trace is accurater. Daarnaast is onze verzending volledig CO2-vrij omdat we alles op de fiets doen.”
Jullie logo heeft wel wat weg van het logo van Deliveroo. Is dat bewust?
“Dat horen we wel vaker, maar dat is niet bewust nee. Het is gebaseerd op de ‘P’ uit een locatiemarker. We zien Deliveroo ook niet als concurrent; wij focussen ons niet op eten, maar volledig op retail.”
Qua naam en concept doet Packaly ook denken aan die andere last mile-startup: Bringly.
“Dat klopt. We zijn quasi-concurrenten van elkaar, maar werken ook veel samen. Het voornaamste verschil is dat wij eigen bezorgers hebben en Bringly niet; zij zetten bezorgingen soms door naar ons netwerk. Samen onderzoeken we hoe we de markt zo goed mogelijk kunnen dekken. Het maakt voor ons niet zo uit van wie het pakketje uiteindelijk komt, als het maar van A naar B komt.”
“Zo werken we bijvoorbeeld ook samen met StoreShippers, een andere partner. Zij vormen het faciliterende netwerk en wij zorgen voor de bezorging. Dat is de wisselwerking op dit moment.”
Packaly haalde onlangs een nieuwe investering op (het precieze bedrag wordt niet bekendgemaakt). Wat zijn de plannen met deze kapitaalinjectie?
“We willen het team uitbreiden en meer investeren op het gebied van techniek. De software die we bouwen willen we verder versterken en stabieler maken. En we gaan groter nadenken over onze propositie: uiteindelijk willen we misschien wel naar vijftig steden in drie landen.”
“Uitbreiden naar het buitenland staat sowieso op de agenda. Misschien nog niet dit jaar, want er komt veel bij kijken. Maar we zien zeker kansen in België en Duitsland. Daarnaast onderzoeken we momenteel in welke Nederlandse steden nog kansen liggen voor ons bedrijf.”
De coronacrisis heeft jullie een flinke duw in de rug gegeven. Hoe houden jullie die groei vast als we het ergste straks achter de rug hebben?
“We hebben inderdaad een flinke groei gezien het afgelopen jaar. Het aantal orders verdubbelde in drie maanden tijd en we hebben nu zo’n duizend koeriers rondrijden. Retailers die al langer met ons in zee wilden gaan maar de overstap nooit maakten, gingen door de crisis toch ineens overstag. Zoals Lush, met hen hadden we alles binnen twee weken up and running.”
“We hebben natuurlijk een extra groeispurt gemaakt doordat e-commerce de afgelopen tijd een boost kreeg, maar die groei was er daarvoor ook al. Om die vast te houden willen we grotere klanten aan ons binden, zodat we kunnen opschalen. Voorlopig zie ik de groei alleen maar toenemen. Daarbij valt het me op dat het bewustzijn rondom milieuvervuiling blijft groeien, ook al is het crisis. Veel retailers hebben het verminderen van de CO2-uitstoot nog steeds hoog op hun agenda staan.”
Wat is je uiteindelijke ambitie met Packaly?
“Ons doel is om ervoor te zorgen dat de winkelstraat nooit overbodig wordt. Dat retailers niet omvallen door de komst van e-commerce, maar dat fysieke winkels en webshops juist hand in hand gaan. We willen kortom de omnichannel-gedachte stimuleren.”