Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Budbee en HEMA.
Winnaar: Budbee
'De groenste, soepelste en meest nauwkeurige online bezorgservice!' Zo zet Budbee zich in de markt. Het Zweedse bedrijf is behalve in het thuisland ook actief in Denemarken, Finland en (sinds 2019) in Nederland. Mede door de coronacrisis groeit Budbee naar eigen zeggen snel. Om internationaal uit te kunnen breiden, werd deze week 52 miljoen euro opgehaald in een investeringsronde. Het grote Zweedse pensioenfonds AMF was goed voor 24 miljoen en wordt een van de belangrijkste aandeelhouders. De rest komt van de bestaande aandeelhouders Stena Sessan, Kinnevik en de investeringstak van H&M. In Scandinavië is het bedrijf inmiddels marktleider en werkt het samen met merken als Asos, Zalando en H&M.
Verliezer: HEMA
Het jaar is nauwelijks twee weken oud of HEMA weet de blikken alweer op zich gericht. Het begon met een bericht van topman Tjeerd Jegen op LinkedIn. Die...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Budbee en HEMA.
Winnaar: Budbee
'De groenste, soepelste en meest nauwkeurige online bezorgservice!' Zo zet Budbee zich in de markt. Het Zweedse bedrijf is behalve in het thuisland ook actief in Denemarken, Finland en (sinds 2019) in Nederland. Mede door de coronacrisis groeit Budbee naar eigen zeggen snel. Om internationaal uit te kunnen breiden, werd deze week 52 miljoen euro opgehaald in een investeringsronde. Het grote Zweedse pensioenfonds AMF was goed voor 24 miljoen en wordt een van de belangrijkste aandeelhouders. De rest komt van de bestaande aandeelhouders Stena Sessan, Kinnevik en de investeringstak van H&M. In Scandinavië is het bedrijf inmiddels marktleider en werkt het samen met merken als Asos, Zalando en H&M.
Verliezer: HEMA
Het jaar is nauwelijks twee weken oud of HEMA weet de blikken alweer op zich gericht. Het begon met een bericht van topman Tjeerd Jegen op LinkedIn. Die toonde zich woedend over een handdoekenaanbieding van Albert Heijn. "Dit is blijkbaar retailsolidariteit midden in een lockdown waarbij niet-essentiële winkels gesloten worden en de supermarkten niet-essentiële non-foodproducten in de ramsj gooien." Hij eindigde met een cynisch "Dank voor jullie steun!" aan het adres van de leiding van het concern. Een dag later meldde hij dat na een 'goed gesprek' met ceo Wouter Kolk van Ahold Delhaize Europa de kou uit de lucht was. Al snel bleek waarom Jegen zo uit zijn slof schoot: de lockdown in Nederland kost HEMA tien miljoen euro. Per week. De magazijnen liggen vol met onverkochte voorraad. HEMA heeft daarom besloten alle bestellingen bij de leveranciers in Azië af te zeggen. "We kunnen het gewoon niet meer kwijt", zegt een woordvoerster. Omvallen zal HEMA niet; de keten werd eind vorig jaar overgenomen door investeerder Parcom en Jumbo-familie Van Eerd. De handtekeningen werden in de eerste week van de lockdown gezet.