Wovar, een 'kleine' winnaar in coronatijd

Wovar, een 'kleine' winnaar in coronatijd

Een webshop in schroeven en ijzerwaren. Daar zag Jesse Keizer wel brood in. Mede door de coronacrisis maakt zijn bedrijf Wovar een flinke groei door. De stap naar Duitsland is gezet en daar blijft het niet bij.

Keizer (26) begon de webshop in 2017 na zijn studie commerciële economie aan de Hanzehogeschool in Groningen. Dat er behoefte aan was, had hij zelf uitgezocht in zijn laatste studiejaar. "En toen ben ik gewoon begonnen. De rest is geschiedenis", lacht Keizer, die op zijn zeventiende stage liep bij een ijzerwarenhandel in Meppel. En dat wereldje beviel hem wel. "Bouwvakkers, timmerlieden... Ik vind het fijn om met die mensen te werken." En, ook niet onbelangrijk, hij heeft affiniteit met klussen.

Wovar ('een stoere mannennaam') begon in een hoekje van een magazijn van een online houthandel in Groningen. Die ondernemer had wel wat ijzerwaren, maar veel stelde het niet voor. "Dat was niet zijn corebusiness. Toen heb ik het opgepakt." Veel startkapitaal had Keizer niet nodig. Hij maakte een deal met de ondernemer. "Hij zei: je mag hier wat voorraad neerleggen en dan betaal ik eerst die...

Een webshop in schroeven en ijzerwaren. Daar zag Jesse Keizer wel brood in. Mede door de coronacrisis maakt zijn bedrijf Wovar een flinke groei door. De stap naar Duitsland is gezet en daar blijft het niet bij.

Keizer (26) begon de webshop in 2017 na zijn studie commerciële economie aan de Hanzehogeschool in Groningen. Dat er behoefte aan was, had hij zelf uitgezocht in zijn laatste studiejaar. "En toen ben ik gewoon begonnen. De rest is geschiedenis", lacht Keizer, die op zijn zeventiende stage liep bij een ijzerwarenhandel in Meppel. En dat wereldje beviel hem wel. "Bouwvakkers, timmerlieden... Ik vind het fijn om met die mensen te werken." En, ook niet onbelangrijk, hij heeft affiniteit met klussen.

Wovar ('een stoere mannennaam') begon in een hoekje van een magazijn van een online houthandel in Groningen. Die ondernemer had wel wat ijzerwaren, maar veel stelde het niet voor. "Dat was niet zijn corebusiness. Toen heb ik het opgepakt." Veel startkapitaal had Keizer niet nodig. Hij maakte een deal met de ondernemer. "Hij zei: je mag hier wat voorraad neerleggen en dan betaal ik eerst die voorraad. Als jij het verkocht heb, zeg je voor hoeveel en dan betaal je het daarna terug."

De zaken gingen zo goed dat Keizer begin vorig jaar een loods van 1100 vierkante meter opende in Groningen. Het assortiment is inmiddels fors uitgebreid, naar bijna vijfduizend producten. "Heel veel schroeven, maar ook talloze onderdelen voor onder meer schuttingen, pergola's en overkappingen. We helpen een doe-het-zelver zijn klus te klaren." Dat gebeurt onder meer via instructievideo's, zodat ook de minder handige klusser zich een ware Bob de Bouwer kan voelen.

Inmiddels bestaat ongeveer de helft van de klanten uit particulieren, maar Keizer mikt vooral op bouwbedrijven en zzp'ers. "Dan heb je ook zekerheid wat omzet betreft." Zakelijke klanten krijgen extra voordeel, zoals korting, snellere levering en een vast contactpersoon.

'Bouwmarkten vragen de hoofdprijs'
Keizer probeert bouwmarkten af te troeven. Die vragen volgens hem de hoofdprijs. Hij vertelt over een klant die honderd moeren had gekocht en daar zeventig euro voor moest neertellen. Bij Wovar kosten ze 4,95 euro, zag Keizer. Hij dacht eerst aan een foutje, maar het was toch echt zo. "Ze doen wel of ze goedkoop zijn, maar dat is écht niet zo. Wij willen een eerlijke prijs-kwaliteitsverhouding." En wees duidelijk naar de klant, zegt hij tegen zijn medewerkers. "Krijg je een vraag die niet op de website staat, zorg dan dat die erop komt. Dat scheelt ook weer een telefoontje naar de klantenservice."

Bij Wovar was het goed te merken dat er flink wordt geklust. "Het was echt giga. En nog steeds is het superdruk. Het lijkt wel hoogseizoen en het is januari. Dat belooft nog wat voor maart en april als het echt los gaat." Keizer kijkt met een goed gevoel terug op afgelopen jaar, maar het was flink aanpoten. Ook omdat de veiligheid voor medewerkers moest worden gewaarborgd. "Als het zo druk is, is dat best lastig. Dan had er weer iemand een loopneus en was die een week afwezig, omdat de uitslag lang op zich liet wachten... Het was alle zeilen bijzetten en roeien met de riemen die je hebt." Keizer heeft nu 26 mensen in dienst. Een jaar geleden waren dat er acht.

Vijfhonderd bestellingen per dag
Omzetcijfers wil hij niet geven. Wel duikt hij op verzoek in de laptop voor het aantal bestellingen. Waren dat er vorig jaar op een gemiddelde dag in januari zestig, nu zijn het er vijfhonderd. "Dat heeft alles te maken met de lockdown. Iedereen die nu schroeven nodig heeft, kan niet even naar de Gamma of de Praxis. Die moet online gaan zoeken en dan kom je al snel bij ons uit."

Ook de Belgen weten Wovar goed te vinden. Vooral nadat in april en november de lockdown werd afgekondigd, schoten de verkopen omhoog. Voor de Belgische website schakelde Keizer een bureautje in dat de site heeft vervlaamst. "Zo noemen ze schroeven in Vlaanderen vijzen." Sinds kort is Wovar ook in Duitsland actief. Dat had wat meer voeten in de aarde. Voor de site is een vertaler aangenomen, die drie dagen in de week op kantoor is. Die neemt ook de voice-over voor zijn rekening bij de instructievideo's.

Geduldige Duitsers
De Duitse site omvat zo'n zestig procent van het assortiment. Er komen elke dag tussen dertig en veertig bestellingen uit Duitsland. Waar de Nederlander voor mooi en strak kiest, houdt de Duitser van het grove, zware werk. Zo zijn blinde balkdragers daar populair.

Een ander opvallend verschil: de Duitser heeft geduld. "Ze vinden het niet erg om vier dagen te wachten op een pakketje. Als je zegt dat het één tot vier dagen kan duren, dan vinden ze vier dagen prima." Nederlanders hangen volgens Keizer de volgende dag al aan de lijn als ze nog niets hebben ontvangen, al ziet hij nu in de drukke periode voor postbedrijven wel veel begrip.

Keizer hoeft niet lang na te denken als hem wordt gevraagd waar hij over vijf jaar met Wovar wil staan. Het moet dan een stevig merk zijn, zegt hij. Vraag een timmerman om enkele merken schroeven te noemen en dan zou hij behalve Spax, Heco en Dynaplus ook spontaan met Wovar op de proppen moeten komen.

Intussen loopt Wovar zich warm voor Frankrijk. Een vertaalster is al met de site bezig. "Dan hebben we alvast een beginnetje, mochten we er volgend jaar vol op klappen."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!