Intersport: 'Wij blijven goud waard voor Nike'

Grote merken als Nike en Adidas kunnen voorlopig niet om een samenwerking met Intersport heen. De schaalgrootte maakt de internationale winkelketen ‘uniek en niet inwisselbaar’, zegt ceo Steve Evers in het februarinummer van RetailTrends.

Evers weet dat Nike besloten heeft 85 procent van zijn groothandelspartners af te stoten. “Gelukkig zitten wij aan de goede kant, ook naar de toekomst toe”, stelt hij. Intersport is volgens hem een ‘sleutelpartner’ binnen Nike’s strategie. “Maar als je dat geluk niet hebt word je niet meer gesupport door Nike.”

Intersport behoudt zijn sterke positie bij de grote merken ook in de toekomst omdat het wereldwijd de grootste sportretailketen is, zegt Evers. “Geen enkele andere formule heeft internationaal zoveel fysieke locaties en krijgt zoveel consumenten over de vloer.” Intersport heeft wereldwijd 5400 vestigingen, al verwacht Evers wel dat dat er minder worden. In Nederland ziet hij nog wel groeikansen van de huidige zestig naar tachtig locaties.

Momenteel werkt Intersport aan een verrijkingsproces, waarbij alle locaties worden voorzien van relevante details die met de merken worden gedeeld. “Als we dat goed managen, blijft een partnership met ons goud waard voor Nike en Adidas.”

Evers zegt te begrijpen dat grote sportmerken steeds vaker de retailer overslaan en direct de consument opzoeken. Of retailers ooit helemaal worden geskipt? “Als ik Nike was zou ik dat zeker proberen, want je houdt maximale marge in je eigen keten.”

In het februarinummer van RetailTrends spreken we uitgebreid met Steve Evers over volgens hem het belangrijkste wapen van Intersport in de strijd tegen direct-to-consumer en pure players: zelf verticaliseren. Hij legt uitgebreid uit hoe de sportretailer dat doet en daarbij probeert alle neuzen internationaal dezelfde kant op te krijgen. Het interview is hier digitaal te lezen. Nog geen member, kijk dan hier
 

Reacties 4


ikke weet het 11 feb, 11:33

Geen enkel respecterend merk kan zonder een fysieke winkel, waar de klant keus heeft uit een grote sortering van verschillende merken.
Dit is niet alleen bij sport, maar ook in andere branches zoals kleding, schoenen, speelgoed e.d.


Arjen Hink 11 feb, 11:56

expertise en klantenbenadering zijn en blijven de "key" in het voortbestaan van fysieke winkels. Ook de keuze van een partnership zal hier dus op worden gebaseerd.


L van Breukelen 11 feb, 12:13

Heer Evers
In 1e regel ..Grote merken als Nike en Adidas kunnen niet om Intersport heen!
Daarna alleen een betoog over Nike en verticaliseren....
Doelgroep marketing vraagt meer!


Leonard Van Liere 12 feb, 17:19

Helaas maar tel niet al te zwaar aan de noodzaak van fysieke winkels. Zonder kan niet maar (helaas) met veel minder kan wel. Ik weet nog dat in de tijd dat de grootgrutters begonnen met de verkoop van vlees en brood menig slager en bakker riep: dat gaat echt niks worden, de mensen willen bij de slager advies, vakmanschap en bij de bakker warm en super vers brood. Gelukkig ze bestaan nog maar niet meer op iedere hoek en als je de vleesomzet of broodomzet per dag van een supermarkt weet dan sla je stijl achterover.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!