Grote merken als Nike en Adidas kunnen voorlopig niet om een samenwerking met Intersport heen. De schaalgrootte maakt de internationale winkelketen ‘uniek en niet inwisselbaar’, zegt ceo Steve Evers in het februarinummer van RetailTrends.

Evers weet dat Nike besloten heeft 85 procent van zijn groothandelspartners af te stoten. “Gelukkig zitten wij aan de goede kant, ook naar de toekomst toe”, stelt hij. Intersport is volgens hem een ‘sleutelpartner’ binnen Nike’s strategie. “Maar als je dat geluk niet hebt word je niet meer gesupport door Nike.”

Intersport behoudt zijn sterke positie bij de grote merken ook in de toekomst omdat het wereldwijd de grootste sportretailketen is, zegt Evers. “Geen enkele andere formule heeft internationaal zoveel fysieke locaties en krijgt zoveel consumenten over de vloer.” Intersport heeft wereldwijd 5400 vestigingen, al verwacht Evers wel dat dat er minder worden. In Nederland ziet hij nog wel groeikansen van de huidige zestig naar tachtig locaties.

Momenteel werkt Intersport aan een verrijkingsproces, waarbij alle locaties worden voorzien van relevante details die met de merken worden gedeeld. “Als we dat goed managen, blijft een partnership met ons goud waard voor Nike en Adidas.”

Evers zegt te begrijpen dat grote sportmerken steeds vaker de retailer overslaan en direct de consument opzoeken. Of retailers ooit helemaal worden geskipt? “Als ik Nike was zou ik dat zeker proberen, want je houdt maximale marge in je eigen keten.”

In het februarinummer van RetailTrends spreken we uitgebreid met Steve Evers over volgens hem het belangrijkste wapen van Intersport in de strijd tegen direct-to-consumer en pure players: zelf verticaliseren. Hij legt uitgebreid uit hoe de sportretailer dat doet en daarbij probeert alle neuzen internationaal dezelfde kant op te krijgen. Het interview is hier digitaal te lezen. Nog geen member, kijk dan hier