Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Labfresh en grootwinkelbedrijven.
Winnaar: Labfresh
Waar zou Labfresh zijn zonder crowdfunding? Nergens, want zo kon het mannenlabel met vlek- en geurwerende kleding in 2016 beginnen. Lotte Vink en Kasper Brandi Petersen haalden vanuit hun Amsterdamse appartement via Kickstarter binnen een maand 150 duizend euro aan pre-orders binnen. Daarna volgden nog drie succesvolle campagnes. Het gaat Labfresh naar eigen zeggen voor de wind. Vorig jaar werd online een omzet van drie miljoen euro gehaald. Maar om echt door te kunnen groeien, is een fysieke winkel nodig. Een flagshipstore in Amsterdam. Het doel: 200 duizend euro ophalen via CrowdAboutNow. En (tromgeroffel....) dat is gelukt. Sterker nog: de teller staat inmiddels op ruim 300 duizend euro. En de campagne loopt nog 35 dagen. Het extra opgehaalde geld wordt gebruikt voor offline en online marketing. Ook kan er meer voorraad worden aangelegd en kunnen extra medewerkers worden...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Labfresh en grootwinkelbedrijven.
Winnaar: Labfresh
Waar zou Labfresh zijn zonder crowdfunding? Nergens, want zo kon het mannenlabel met vlek- en geurwerende kleding in 2016 beginnen. Lotte Vink en Kasper Brandi Petersen haalden vanuit hun Amsterdamse appartement via Kickstarter binnen een maand 150 duizend euro aan pre-orders binnen. Daarna volgden nog drie succesvolle campagnes. Het gaat Labfresh naar eigen zeggen voor de wind. Vorig jaar werd online een omzet van drie miljoen euro gehaald. Maar om echt door te kunnen groeien, is een fysieke winkel nodig. Een flagshipstore in Amsterdam. Het doel: 200 duizend euro ophalen via CrowdAboutNow. En (tromgeroffel....) dat is gelukt. Sterker nog: de teller staat inmiddels op ruim 300 duizend euro. En de campagne loopt nog 35 dagen. Het extra opgehaalde geld wordt gebruikt voor offline en online marketing. Ook kan er meer voorraad worden aangelegd en kunnen extra medewerkers worden aangetrokken. De verwachting is dat de winkel in juni zijn deuren opent.
Verliezer: grootwinkelbedrijven
"Als dit het is, twee mensen per tien minuten, dan hebben wij daar helemaal niets aan." De woordvoerster van HEMA deed geen moeite om haar teleurstelling te verbergen. De manier waarop het kabinet winkelen op afspraak mogelijk maakt, is een flinke tegenvaller voor het warenhuis. Al maakt HEMA er waarschijnlijk wel gebruik van. "Echt in de winkel zijn, is toch prettiger." Bij IKEA beginnen ze er helemaal niet aan. "Voor ons, een winkel met gemiddeld 25 duizend vierkante meters aan oppervlakte, is het geen optie en niet rendabel om winkelen op afspraak voor alle klanten mogelijk te maken." Oftewel het gevoel dat bij veel grootwinkelbedrijven overheerst: leuk voor de kleine winkels, maar wij kunnen er niets mee. Dé oplossing is volgens de brancheorganisaties simpel: helemaal open met die winkels, dat kan prima. Maar dat zit er in elk geval voor 15 maart niet in.