De honderd grootste A-merken waren vorig jaar goed voor 9,9 miljard euro omzet in de supermarkten. Ze boekten een recordgroei van 10,7 procent, blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van onderzoeksbureau IRI.

Volgens IRI deden de honderd A-merken het beter dan de rest van de markt, die met 8,2 procent groeide. Hoewel ook succesvolle innovaties, merkkracht en de accijnsverhoging op tabak een rol speelden, gaf de coronacrisis de doorslag. Vooral in het voorjaar werd flink gehamsterd: wc-papier, pasta, diepvriesproducten en conserven. A-merken zijn op dit gebied dominant.

Marlboro voert wederom de lijst aan. Het tabaksmerk staat al sinds 2014 bovenaan en ziet nog steeds de omzet stijgen, vorig jaar met 10,4 procent naar bijna 560 miljoen euro. Coca-Cola staat op de tweede plaats, Camel is derde. In de lijst staan slechts zes merken die niet groeiden. Daaronder zijn Mentos (frisse adem minder belangrijk) en Duyvis (omdat er nauwelijks een fuif is).

Top 10 (omzet in miljoenen euro's)

1. Marlboro 559,2
2. Coca-Cola 381,5
3. Camel 322,1
4. Heineken 292,6
5. Campina 287,3
6. Unox 273,4
7. Lay's 268,6
8. Douwe Egberts 246,3
9. Hertog Jan 230,8
10. Dr Oetker 218,1

De gehele top 100 staat deze week in Foodmagazine.